מידה כנגד מידה

שלום לכולם,

אני רוצה להביע מאמר בנושא לא קטן בכלל.. נושא שאם נדע את חשיבותו בעולם אנו נראה את חיינו הרבה יותר טובים ויותר מועילים. בכל מקרה הנושא שנדבר עליו היום קשור מאוד למצווה שבין אדם למקום, ובין אדם לחברו ואנו נראה על קצה המזל מה זה באמת " מידה כנגד מידה" שזהו הנושא שאני הולך לדבר עליו.

"מידה כנגד מידה" הוא עקרון מוסרי שנחשב ליסוד בהבנת הגמול במקרא. המהות של העיקרון הזה הוא שה' יתברך מתנהג וגומל לבני אדם באותו האופן שבו הם מתנהגים אחד כלפי השני, בנוסף לכך אנו צריכים להבין ולדעת שה' יתברך הוא רחמן וסלחן. בנוסף קורה מקרה והאדם טועה ומתייחס ביחס שוגה לסביבה כמו למשל מבזה אדם ברבים (שזו עברה מאוד חמורה בתורה עד כדי כך שרשום בתורה ש"המלבין פני חברו ברבים אין לו חלק לעולם הבא..") שזה לא פשוט בכלל .. וכמו שאתם חושבים לעצמכם שאם האדם הזה עשה את העברה הזאת.. אז ככה גם ה' יתברך אמור להתנהג איתו באותו המטבע שהוא נקט.. אז אני יכול לחדש לכם ולומר לכם שלא, מכיוון שה' יתברך הוא רחמן וסלחן ורוצה רק בטובתנו לכן אבינו שבשמיים מצפה מאתנו כמובן לעשות תשובה וגם לדון לכף זכות כל יהודי ואם נגיעה למצב שכזה ונעשה את ההשתדלות שלנו לטובה, אנו נדע שה' יתברך מתייחס אתנו בכף זכות ודן אותו לחיוב ולא מתייחס למידה השלילית שעשה קודם לכן, אך אם האדם יעשה את העברה ולא ינהג כרצונו של ה' ולא יתחרט ויעשה תשובה על כך הוא יוכל להכעיס את הקדוש ברוך הוא עד כדי כך שהוא יתנהג איתו מידה כנגד מידה במובן השלילי , אך בניגוד לכך ה' יתברך רחמן וסלחן ואוהב אותנו כבניו היקרים לכן הוא לא עושה זאת כדי להעניש את האדם, אלא שאותו אדם יבין את הטעות החמורה שעשה ועל כך יעשה תשובה(וידוי+חרטה+קבלה להמשך לא לעשות את המעשה הנורא) וכתוצאה מכך הוא יתנהג איתו כמידה חיובית ויסייע לו על כל מה שירצה.

כמו כן אפשר להבין את המושג " מידה כנגד מידה" בברור עוד מהתורה ומן היהדות שנאמר ע"פ המשנה: "במידה שהאדם מודד.. בה מודדים לו.." כך נאמר ע"פ המשנה… שזה אומר שאיך שאדם מתייחס ככה מתייחסים אליו בדיוק אחד על אחד באותו המידה שבה התייחס לזולת, או לכל דבר אחר.

כמובן שאם אדם מסר נפש כמו אברהם אבינו למשל ,ה' יתברך גומל איתו בחסד גדול.. אברהם אבינו נקרא איש החסד הגדול לכן ה' יתברך נקט איתו במידה כנגד מידה איתו ואמר שאם אתה עושה חסד עם בניי ,אעשה איתך חסד לנצח שבו נחרט ביניהם הברית של אברהם אבינו עם הקדוש ברוך הוא..
פה רק תראו את התייחסות השווה של ה' יתברך אל אברהם אבינו ובזכות המסירות הנפש שלו אנחנו ניצלים הרבה בזכות הזכות אבות שלנו שבמקרה הזה זה אברהם אבינו.

יש לי כמה מקרים לחיזוק המודעה של המידה כנגד מידה
נתחיל בסיפור שקרה לאדם מסוים שהוא בעברו היה גונב וגוזל בלי סוף, והיה מצליח בזה עד שהיה עשיר מאוד.
הגיע יום מסוים והבין שמה שעשה היה טעות חמורה ..
אך הבעיה שהאסימון נפל לו קצת באיחור ורק אחרי המכה שקיבל הוא התעורר והבין את הטעות שעשה, ושה' מחל לו על זה שלקח לו את הכל…
אותו בחור החביא את כל ממונו הגנוב במקום מסוים והיה בטוח שאף אחד לא ימצא.. אך לפתע גילה שכל מה שגנב נגנב והבין שבשמיים מתייחסים איתו כמידה כנגד מידה ורק שהבין את הטעות זכה לגלות את האמת ולאחר זמן קצר עשה על זה תשובה וכיום הבן אדם ברוך השם איש חסד גדול שעוזר לאנשים נזקקים.

ברצוני לספר לכם עוד שני מקרים שמאוד יכולים לחזק אתכם שהתרחשו.
המקרה הראשון שאספר לכם .. קרה לחבר מאוד קרוב שסיפר ..שבמהלך שירותו הצבאי החליט שהוא נוסע לבקר בקברות צדיקים בירושלים , הוא החליט ללכת לשני צדיקים הראשון הרב ישראל דב אודסר זצ"ל והשני הרב מאיר כהנא זצ"ל הי"ד ,לאחר סיומו של הביקור החליט שהוא הולך הביתה.. השעה הייתה מאוד מאוחרת וכבר חשוך ולצאת מבית קברות בלילה לבד זה לא הכי נעים וכמובן לא הכי יעיל..
בכל מקרה אותו חבר במהלך דרכו הביתה ללא רכב ללא שום דבר, גמור ותשוש מעייפות ולפתע פתאום הוא קולט רכב ניגש אליו ועוצר לו.. והנהג שבפנים אומר לו בו כנס אלי אני יסיע אותך לאיפה שאתה צריך במ'אלה זה על הדרך.. אותו חבר התפתה ופתח את דלת של הרכב אך רגע פתאום נכנס במחשבתו תמונה של שני הצדיקים בראשו ומרגיש שמשהו מוזר קורה והוא לא מבין ,הוא מתחיל להיכנס לתוך הרכב ופתאום נופלות לו מהחוגר שני תמונות… ונחשו של מי כן כן… של שני הצדיקים .. הוא הבין שמשהו מוזר קורה פה ושכנראה הוא לא צריך לעלות על הרכב אותו חבר אומר לנהג שהוא יסתדר כבר לבד ולא משנה.. אך לפתע קלט בידו של הנהג סכין חדה המונחת בידו השמאלית של הנהג ושרשרת של אחת אירגוני הטרור והבין שבאותו הרגע הוא צריך לברוח מן הסכנה… אותו חבר ברח מהמקום… ואותו מחבל שתכנן לחטוף חייל ברוך השם לא אצליח למצוא את חברי שבמקרה הזה היה הפיתיון .. וכאן אנו רואים את המידה כנגד מידה שחברי הטוב רק הלך לבקר בקברות הצדיקים.. אנחנו חושבים שזה לא כזה משפיע אז כנראה שאנו טועים ובגדול..
כי מה הסיכוי שגם במחשבה יבואו לו התמונה שלהם ומה הסיכוי שיפלו לו מהחוגר התמונה ודווקא של שניהם לכן אנו רואים פה איך ה' יתברך מתנהג עם האדם מידה כנגד מידה.

הסיפור השלישי והאחרון והמרגש מבניהם שמעתי מבחורה טובה וצדיקה שסיפרה לי את סיפורה ולא יכלתי לרגע לעצור את הדמעות שזלגו לי מעייניי.
הסיפור מתחיל אצל זוג נשוי ברוך השם קרוב ל18 שנה שלא מצליחים להביא ילדים.. וכמעט התייאשו מזה אך אמרו לעצמם שהם חייבים לנסות הכל וכמו כן הם נסעו לרבי מילובביץ' ל770 כדי לקבל ברכה שהאישה תיפקד בזרע בר-קיימא.

הזוג הנשוי הלכו אליו בפעם הראשונה והוא כמובן כמו את כולם מברך " ברכה והצלחה" נותן דולר וכל אחד ממשיך בדרכו.. אותו הזוג הלכו אליו וזה מה שהוא אמר.. חיכו כמה חודשים ראו שאין התקדמות .. והחליטו שהם רוצים לנסוע שוב אליו לניו יורק ..ואמרו שאם לרבי לא יהיה תשובה הם מרימים ידיים.
הזוג הנשוי מגיעים אליו והוא אומר להם יש לי עסקה אתכם ואם תעשו אותה אני מבטיח לכם שעוד השנה יהיה לכם ילד והאשה תיפקד.. הם כמובן שמעו את זה וענו לחיוב.. כן מה יש לעשות??… והרבי ענה להם… שיש ילדה בת 3 חודשים נמצאת במקום מסוים אם תיקחו אותה ותגדלו אותה עד שתגדל אני אעזור לכם במצב.. ההחלטה בידיים שלכם… הזוג ענו ברוך השם לחיוב וביום שבו הם נפגשו עם הילדה ..קצת לאחר מכן האישה נכנסה להיריון הם נדהמו איך הרבי מילובביץ' פגע בדיוק במקום , תשימו לב רק אחרי 18 שנה ברוך השם האמא נכנסה להיריון .. פה אנו רואים שצדיק גוזר הקדוש ברוך הוא מקיים ופה היחס של ההורים היה מידה כנגד מידה שאם הם ייקחו את היוזמה לגדל את הילדה רק אז הם יקבלו את מבוקשם .. רואים בוודאות במקרה הזה איך ה' יתברך מנהל את העולם…זה פשוט לא יאומן..

ומה שנדהמתי לשאול אז.. מי הייתה הבחורה שסיפרה לי תסיפור … האם זאת הילדה שנולדה לאחר הברכה של הרבי או זאתי שהרבי ראה אותה ברוח הקודש שלו והבין שאם ההורים לא יאמצו אותה כנראה שלעולם לא יהיה להם ילדים.. ומה שלבסוף זכיתי להבין שהבחורה שסיפרה לי את הסיפור היא הייתה הילדה המאומצת שהרבי ראה את נשמתה עוד בגיל 3 חודשים ,ובנוסף הרבי הבין שכנראה הילדה צריכה לגדול במשפחה אחרת במטרה שיום אחד יגיעה ..ואותה ילדה תהיה צדיקה גדולה.

אז מה למדנו?

א . איך שהאדם מתנהג ככה מתנהגים איתו מלמעלה, לכן חברים יקרים נסו לעבוד על המידות כי רק כך רואים ישועות.

ב. במשפט אחד -צדיק גוזר, הקדוש ברוך הוא מקיים .

ג. חברים יקרים, כלל שחשוב לזכור בכל יום "שוויתי לה' לנגדי תמיד " וכתוצאה מכך אתם תזכרו ולא תשכחו שהכל עובד בעולם שלנו כמידה כנגד מידה על ידי הקדוש ברוך הוא.

יהיה רצון שה' יתברך ייתן לנו שמחת חיים אושר ובריאות לכל עמו ישראל ופרט לאותה נערה שסיפרה לי את הסיפור וביקשה ממני לזכות את הרבים בסיפורה האישי.. אז כמו שהיא עשתה חסד עם כולנו .. כך הקדוש ברוך הוא יגמול לה על כך וייתן לה להצליח בכל מעשייה, וגם ישלח לך את זיווגה משורש נשמתה עוד השנה

לסיכום שמחתי אם עזרתי למישהו

שיהיה לכולם כל טוב ובהצלחה… פלוני אלמוני !

 

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה