פנינים 9

אֱמוּנָה שְׁלֵימָה

אָמַר: "אֲפִלּוּ כְּשֶׁאֶהֱיֶה בְּבֵין הַשְּׁמָשׁוֹת הָאַחֲרוֹן שֶׁל אֶלֶף הַשִּׁשִּׁי, וְאֶרְאֶה שֶׁהַגְאֻלָּה עֲדַיִן לא בָּאָה, אַף עַל פִּי כֵן אַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵימָה בְּבִיאַת הַמָּשִׁיחַ ! "

מוֹהַרְנַ"תְּ אָמַר: כְּדַאי לוֹ לְאָדָם לִחְיוֹת שִׁבְעִים שָׁנָה, בָּעוֹלָם הַזֶּה עִם כָּל הַסֵּבֶל וְהַצָּרוֹת, אֲפִלּוּ אִם לא יַחְטוֹף וְיַעֲשֶה הָאָדָם שׁוּם דָּבָר הָגוּן וְטוֹב… רַק זֶה שֶׁיִּמְּנַע עַצְמוֹ מֵהִרְהוּר רַע אֶחָד פָּחוֹת, גַּם זֶה כְּבָר כְּדַאי.

וְהָיָה מַפְטִּיר בָּזֶה ראבר"נ וְאוֹמֵר: "וְכָל שֶׁכֵּן וְכָל שֶׁכֵּן כְּשֶׁעוֹשִים עוֹד אֵיזֶה מִצְוָה, בְּוַדַּאי כְּדַאי וּכְדַאי".

אמר המעתיק: כמה וכמה יש לנו להיות שמחים כל היום, כמה יש לנו להתחזק על כל מה שעובר עלינו (כל אחד ואחד עם ההרפתקאות שעוברות עליו) בעוה"ז, להתרענן מהקשיים בחיים – זה רק רבינו, מי מדבר כאלו דיבורים, מחיי נפשות, מחיי מתים, נותן תקוה לחיות ולשמח עם התורה והקצת מצות שיש לנו… אשרי מי שמתקרב אליו, אשרי מי שטועם ממנו, אשרינו חסידי ברסלב, איזה רבי אלו דיבורים !!!

מה אור מגין לעולם אף תורה מגינה לעולם (סוטה כא.)

 

וכמ"ש (סנהדרין צח:) כל העוסק בתורה לשמה מגין על כל העולם כולו.

כי כל העולם ומלואו וכל העולמות כולם נבראו וקיימים בזכות התורה, וכמ"ש חז"ל (ב"ר א, יד) העולם ומלואו לא נברא אלא בזכות התורה, וכדאיתא בזוה"ק (תרומה, קסא.) קב"ה הוה מסתכל באורייתא וברא עלמא וכו´, כיון דאתברי עלמא כל מלה ומלה לא הוה מתקיים עד דסליק ברעותא למברי אדם דיהי משתדל באורייתא ובגינה אתקיים עלמא, השתא כל מאן דאסתכל בה באורייתא ואשתדל בה כביכול הוא מקיים כל עלמא, אשתכח דעובדא וקיומא דכל עלמא – אורייתא איהי.

כי עסק התורה היתה שורש כוונת הבריאה כמ"ש חז"ל (סנהדרין צט:) אדם לעמל יולד, ועדיין איני יודע אם לעמל התורה אם לעמל שיחה, כשהוא אומר לא ימוש ספר תורה הזה מפיך, הוי אומר לעמל התורה נברא. ועל ידה קיום ישראל וקיום כל העולם כמ"ש חז"ל (דב"ר ח, ו) אלמלא התורה כבר הי´ העולם חוזר לתוהו ובוהו. וכמ"ש (שהש"ר ב, ו) בזכות התורה ולומדיה ינצל העולם.

וכן קיום כלל ישראל בכל הדורות הוה בזכות הוגי התורה כמ"ש חז"ל (תדא"ר ל) מה אוהל זה א"א להתקיים בלא יתידות ובלא מיתרים, כך ישראל א"א להתקיים בלא תלמידי חכמים. וידיעה זו אע"ג דאיהו לא חזי מזלי´ חזי ומושרשת בלב כל ישראל כמ"ש חז"ל (שמו"ר יז, ב) אמרו ישראל אנו יודעים כוחה של תורה לפיכך אין אנו זזין מהקב"ה ותורתו.

(מתוך הספר יש מאין על ליקו"מ)

עִקַּר הַשְּׁלֵמוּת הוּא רַק הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה

 

כִּי אֵין שְׁלֵמוּת רַק בִּבְחִינַת אֱמוּנָה, וּבִלְתִּי אֱמוּנָה כָּל הַדְּבָרִים חֲסֵרִים.

כִּי בֶּאֱמֶת אִי אֶפְשָׁר לָדַעַת וּלְהַשִּׂיג שׁוּם דָּבָר בַּשְּׁלֵמוּת הַגָּמוּר, וְעַל כֵּן אֲפִלּוּ מִי שֶׁזּוֹכֶה לְהַשִּׂיג אֵיזֶה הַשָּׂגָה וִידִיעָה, כְּגוֹן שֶׁזּוֹכֶה לְהַשִּׂיג אֵיזֶה כַּוָּנָה בְּאֵיזֶה מִצְוָה, וַאֲפִלּוּ הִשִּׂיג כַּוָּנָה אֲמִתִּית כְּשֶׁיִּרְצֶה לַעֲשוֹת הַמִּצְוָה בְּאוֹתָהּ הַכַּוָּנָה לְבַד, בְּוַדַּאי אֵין זֶה שְׁלֵמוּת, כִּי כִּפְלַיִם לְתוּשִׁיָּה, כִּי גַּם זֹאת הַכַּוָּנָה בְּוַדַּאי אִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיגָהּ עַד תַּכְלִיתָהּ בִּשְׁלֵמוּת, מִכָּל שֶׁכֵּן כִּי יֵשׁ שִׁבְעִים פָּנִים לַתּוֹרָה, וְכָל פָּנִים וּפָנִים הוּא כָּלוּל מֵאֲלָפִים וּרְבָבוֹת פֵּרוּשִׁים עַד אֵין קֵץ, וּבְוַדַּאי אֵין מִי שֶׁיּוּכַל לְהַשִּׂיג מִצְוָה אַחַת בַּשְּׁלֵמוּת הַגָּמוּר, כִּי "אֲרֻכָּה מֵאֶרֶץ מִדָּהּ וּרְחָבָה מִנִּי-יָם", וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר: "לְכָל תִּכְלָה רָאִיתִי קֵץ, רְחָבָה מִצְוָתְךָ מְאד".

וְעַל-כֵּן אִם יִרְצֶה לְקַיֵּם הַמִּצְות רַק עִם זאת הַכַּוָּנָה לְבַד, בְּוַדַּאי יֶחְסַר הַרְבֵּה, כִּי כַּוָּנַת הַמִּצְוָה הוּא עַד אֵין קֵץ.

עַל כֵּן לְעוֹלָם צָרִיךְ אֱמוּנָה, כִּי אֱמוּנָה הוּא שְׁלֵמוּת, כִּי כְּשֶׁמְּקַיֵּם אֶת הַמִּצְוָה בֶּאֱמוּנָה, שֶׁמַּאֲמִין שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ צִוָּה לָנוּ לַעֲשוֹת אֶת הַמִּצְוָה הַזּאת מִצַּד רְצוֹנוֹ וְטַעְמוֹ, מַה שֶּׁהוּא נֶעְלָם מְאד וְאִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיגוֹ כְּלָל בִּשְׁלֵמוּת, וְאָז בְּזֹאת הַכַּוָּנָה כְּלוּלִים כָּל הַכַּוָּנוֹת שֶׁבָּעוֹלָם בִּשְׁלֵמוּת, כִּי בִּרְצוֹנוֹ יִתְבָּרַךְ שֶׁרָצָה שֶׁנַּעֲשֶה זֹאת הַמִּצְוָה, שָׁם כְּלוּלִין כָּל הַכַּוָּנוֹת שֶׁזָּכוּ הַצַּדִּיקִים לְהַשִּׂיג כְּבָר, וּמַה שֶּׁעָתִיד לְהִתְגַּלּוֹת עוֹד בְּיוֹתֵר וְיוֹתֵר לְמַעְלָה לְמַעְלָה עַד אֵין קֵץ, וְהוּא עוֹשֶה הַמִּצְוָה עַל דַּעַת זֶה, וְאָז הַמִּצְוָה בִּשְׁלֵמוּת, כִּי בָּזֶה כְּלוּלִים כָּל הַכַּוָּנוֹת עַד אֵין סוֹף.
תפילה
"עוֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו"

אֲדוֹן הַשָּׁלוֹם, מֶלֶךְ שֶׁהַשָּׁלוֹם שֶׁלּוֹ, יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ שֶׁתְּרַחֵם עָלֵינוּ בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים, וְתַמְשִׁיךְ שָׁלוֹם בָּעוֹלָם וְתָשִׂים שָׁלוֹם בֵּין כָּל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל וּתְבַטֵּל כָּל מִינֵי מַחֲלוֹקוֹת מִן הָעוֹלָם כִּי אַתָּה יָדַעְתָּ רִבּוֹנוֹ דְעָלְמָא כּלָּא, כַּמָּה רָעוֹת וְצָרוֹת גָּרְמוּ לָנוּ הַמַּחֲלוֹקוֹת שֶׁבֵּין יִשְׂרָאֵל, וּבִפְרָט הַמַּחֲלוקֶת הָעֲצוּמָה שֶׁנִּתְפַּשְּׁטָה עַכְשָׁו בְּעוּקְבָא דִמְשִׁיחָא, בֵּין כָּל הַצַּדִּיקִים וְהַתַּלְמִידֵי חֲכָמִים וְהַכְּשֵׁרִים שֶׁבַּדּוֹר, וְנַעֲשָׂה קַטֵּגוֹרְיָא בֵּין תַּלְמִידֵי חֲכָמִים רַחֵם עָלֵינוּ בְּרַחֲמֶיךָ וּתְשַׁכֵּךְ כַּעַסְךָ מֵעָלֵינוּ, וְתַמְשִׁיךְ רַחֲמִים וְחַיִּים וְשָׁלוֹם עָלֵינוּ וְעַל כָּל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְעוֹלָם.

וְתִתֶּן בְּלֵב כָּל אֶחָד וְאֶחָד שֶׁיְּרַחֵם עַל חֲבֵרוֹ, וְיֶּאֱהב אֶת חֲבֵרוֹ בֶּאֱמֶת אַהֲבַת נֶפֶשׁ, וְנִזְכֶּה לְקַיֵּם בֶּאֱמֶת מִצְוַת "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ", בְּכָל לֵב בְּגוּף וָנֶפֶשׁ וּמָמוֹן, אֲשֶׁר מִצְוָה זאת הִיא כְּלָל גָּדוֹל בַּתּוֹרָה, וּתְבַטֵּל כָּל מִינֵי שִׂנְאָה וְקִנְאָה וְקִנְטוּר וְנִצָּחוֹן דְּסִטְרָא אַחֲרָא מִן הָעוֹלָם וְלא יַעֲלֶה קִנְאַת אָדָם עָלַי וְלא קִנְאָתִי עַל אֲחֵרִים, רַק יִהְיֶה שָׁלוֹם גָּדוֹל וְאַהֲבָה וְאַחֲוָה וְרֵעוּת בֵּין כָּל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל תָּמִיד לְעוֹלָם וָעֶד:

לאוהבי ומוקירי התורה

קח יוזמה – בוא להיות שותף באחזקת התורה ולומדיה וזיכוי הרבים, אשר אין ערך לשכרה בעוה"ז ובעוה"ב מוסדות ברסלב

* להפקדה בבנק : שם החשבון ברסלב מאיר

מס' חשבון בנק: 694576 סניף: 184 בנק פאג"י

* לשליחת צ'קים יש לציין למוטב בלבד

כתובת: הרב סלנט 7 ירושלים מיקוד 95144

* לתרומה באשראי – ע"י חברת PAYPAL באופן הבטוח ברשת!

בברכת התורה ולומדיה

יהי' רצון שיתקיימו משאלות לבכם לטובה

ויעשו פירות עולם טובים ומתוקים בתוך כלל שאר ישראל

ברסלב מאיר 050-4161022

לשמור את שכלו

 

באמת ענין זה לקשר החיצוניות אל הפנימיות דהיינו להסתכל בכל דבר על השכל האמת שיש בו ולהתקרב ע"י כל הדברים להשי"ת, זה הענין הוא גבוה ונעלם מאד מבני אדם, וא"א לזכות לזה כ"א ע"י התורה הק' אשר על ידה מכניעין היצה"ר ומגבירין היצה"ט על היצה"ר, שעי"ז מתגבר בחי' מלכות דקדושה שהיא בחי' הצמצום, שעי"ז דייקא יכולין להשיג השכל הנ"ל.

וכל אחד כפי מה שמשבר תאוות לבו כמו כן זוכה לזה השכל, ואפילו מי שמשבר התאוות צריך ליזהר שיהיה לו צמצום בשכלו שלא יהרוס הגבול להסתכל במה שאין לו רשות, מכ"ש מי שמשוקע עדיין בתאוות שצריך בוודאי לצמצם שכלו שלא יהרוס לידע יותר מהראוי לו לפי מדריגתו.

ע"כ עיקר החכמה והשכל האמת הוא האמונה שהיא כלל התורה כ"ש כל מצוותיך אמונה, הינו שצריכים להתנהג בכל דבר ע"פ התורה הקדושה, וכשמסתכל באיזה דבר ידע ויאמין באמונה שלימה שבוודאי יש בזה הדבר שכל גדול, ויכולין להכיר בזה הדבר גדולת הבורא יתב', ולהתקרב עי"ז להשי"ת.

ואם יזכה לידע ולהבין בזה איזה שכל הנוגע לעבודת השי"ת מה טוב, ואם לאו יצמצם שכלו ויסמוך על אמונה עד שיזכה שיזכך גופו כראוי אז יזכה להבין כראוי לו. זה עיקר הבחירה מה שאין מבינים.

(ליקוטי הלכות חושן משפט הלכות פיקדון וד' שומרים הלכה ד אות כא)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *