קח את הבאסה בסבבה

מפתח"באסה" – מה זה בעצם ?

אולי אחת המילים המדוברות ביותר בסלאנג הישראלי, מקורה של המלה "באסה" הוא בערבית העירקית,

ומשמעותה הוא אומללות ומפח נפש.

ככל הנראה ה"באסה" נכנסה לסלנג היומיומי הישראלי, כמו מילים רבות אחרות, דרך הקליטה של עולים ממדינות ערב. כמו מילים רבות אחרות מן השפה הערבית, העיברית אימצה אותה בחיבוק רחב וכיום היא משמשת, יחד עם המילה "סבבה", "אחלה" ו"על הכיפק", לתיאור יומיומי של החווייה הפסיכולוגית שלנו.

בניגוד למילים כמו דיכאון, זוועה, סבל, שהקונוטציות שלהן הן שליליות בעליל, המילה באסה מביעה מעין סבל יומיומי מתקבל-על-הדעת, כזה שלא באמת ניתן לחמוק ממנו, מנת חלקנו כבני אדם (וכישראלים בפרט).

כמו המילה "סבבה", גם ה"באסה" אינה מתחייבת, ופעמים רבות יוצמד אליה חיוך חלוש, או תנועת גוף מבטלת, כמו אומרת "ישנו סבל, אבל עזוב, לא באמת צריך לשקוע בו והוא ממש לא מיוחד"…

(ישנו מונח שהשתמש רבינו נחמן מברסלב שאמרו חז"ל ומובא בזוהר הקדוש שבכל יום צריך לעבור על כל אחד וגם על צדיקים צער כל אחד בדרגה שלו) …זאת אומרת שהחיים הם למעשה באסה, והפסיכולוגים השונים טוענים שכל יצור שנולד וימות חש אותה. בהמשך מפורטות הסיבות השונות לכך, אך נתין לסכם זאת בכך: החיים מלאים בשינויים ומכאובים מסוגים שונים, והקושי שלנו לקבל אותם יוצר בנו באסה, אי-שביעות רצון בסיסית העשויה ללוות אותנו על כל צעד.

תכן שהבאסה הים-תיכונית של הישראלים שונה משאר הבאסות הנפוצות באזורים שונים, סביר להניח שישנו שוני. עם זאת בעיני רב הדומה מהשונה – באסה היא אי-נחת, היא נחלתנו כבני אדם. אנחנו יכולים לסלוד ממנה, לנסות לחמוק ממנה, אך כנראה שהיא לא הולכת לשום מקום.

ואולי יש בכך גם נחמה חמקמקה, מקום מוכר כזה, חמים ולח, כמו מרבית ימות השנה באזורנו, שמאחד את כולנו בצחנתו האהובה-מתקתקה-חמוצה. אולי דווקא זה מקור של כוח, אולי לזה התכוונו כשאמרו לנו בצבא – "קחו את הבאסה בסבבה"…
פרויד, בחיבורו "תרבות בלא נחת", בעצם אומר דבר דומה – התרבות באה להניח סדר מסוים (חוקים, נורמות, נימוסים…) בעולם ייצרי וכאוטי, שאם לא כן היה מאוד קשה לחיות.

הבעיה היא שאי-הסדר טמון בתוך האדם מהוולדו, ולמעשה הסדר הכפוי של התרבות יוצר באדם קונפליקט תמידי, באסה המלווה אותו בכל אשר ילך.

(אמר המעתיק חסיד ברסלב מהישיבה : מצחיק שהגויים מבינים שהעולם בשורשו הוא תוהו ונברא באי סדר (וכן לימדו אותנו חכמינו ז"ל שעלינו הבני אדם הנבראים לסדר ולהביא את העולם לתיקונו ע"י עשיית רצון הבורא), וצריך הנהגה לעולם שתהיה כסדר, אבל הגויים רוצים להנהיג את העולם, לא כדרך כהבנתם ושיכלם המגושם המתאווה להבלי ותאות העולם הזה על כן הם מחזירים את הסדר לאי סדר..,

ולכן הם לא מוצאים מנוח לנפשם !

כי הדרך הנכונה למצוא את הסדר באי סדר הוא רק ע"י הוראות הייצרן בורא עולם עי התורה ספר הוראות הייצרן וע"י החכמה של צדיקי אמת שבכל דור שמתקנים ומיישרים מסילות ודרכים ושמים מעקה וגבולות לתקן חיים בטוחים ומאושרים והכל ע"י חכמת התורה – ולא ע"י תאוות ורצונות גשמיים שבטבע האדם לעולם הזה

אלא ע"י הצדיקים שבטלו את עצמם ואת רצונם הגשמי רק לרצון הבורא – ועל כך רק הם יכולים להדריך אותנו לחיים טובים ע"י שיכלם המבורר והמזוכך מהבלי ורעיונות ותאוות עולם הזה – והבטל אליהם דהיינו להדרכה שלהם, בטח יראה את החיים בסבבה ולא בבאסה, כי יש טעם ויש סיבה מהבורא יתברך שמו לכל מה שעובר עליו, וע"י הדרכתם ילמד לחפש למצוא ולהשתמש עם מה שעובר עליו להתקרב ולהתעלות רוחנית יותר ויותר… לחיים טובים להפוך ולקחת את ה "באסה בסבבה").

אז מה יוצא לנו למעשה מכל זה – עיצה להתחזקות בחיים – וקחו את הבאסה בסבבה, ותתקשרו אלינו לקבל דרך חיים

בברכת התורה ולומדיה ישיבת ברסלב מאיר

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה