תפילה

תפילה לעני

תפילה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו

תפילה לעניתפילה לעני, מלוקט מתוך הספר "השתפכות הנפש" – אות צז, חסידי ברסלב.

כַּמָּה מִנְהָגִים נִסְתָּרִים הֵם בָּעוֹלָם וּבְנֵי אָדָם לֹא יוֹדְעִים, וְאוֹתָם פְּלָאוֹת נִסְתָּרִים, גְּדוֹלִים וְעֶלְיוֹנִים.., רַבִּי אַבָּא פָּתַח, (שם קב) תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף וְגוֹ'… שְׁלֹשָׁה הֵם שֶׁכָּתוּב בָּהֶם תְּפִלָּה. וּבֵאֲרוּ דָבָר זֶה – אֶחָד הָיָה מֹשֶׁה, וְאֶחָד הָיָה דָּוִד, וְאֶחָד עָנִי, שֶׁנִּכְלָל בָּהֶם וְהִתְחַבֵּר בָּהֶם..,

שָׁלֹשׁ הֵן שֶׁנִּקְרָאוֹת תְּפִלָּה:

תְּפִלָּה לְמֹשֶׁה אִישׁ הָאֱלֹהִים, תְּפִלָּה זוֹ שֶׁאֵין כְּמוֹתָהּ בְּאִישׁ אַחֵר.

תְּפִלָּה לְדָוִד, תְּפִלָּה זוֹ הִיא תְּפִלָּה שֶׁאֵין כְּמוֹתָהּ בְּמֶלֶךְ אַחֵר.

תְּפִלָּה לְעָנִי, תְּפִלָּה הִיא מֵאוֹתָן שָׁלֹשׁ. (תהילים)

מִי חֲשׁוּבָה מִכֻּלָּן?

הֱוֵי אוֹמֵר תְּפִלַּת הֶעָנִי ! תְּפִלָּה זוֹ קוֹדֶמֶת לִתְפִלַּת מֹשֶׁה, וְקוֹדֶמֶת לִתְפִלַּת דָּוִד, וְקוֹדֶמֶת לְכָל שְׁאָר תְּפִלּוֹת הָעוֹלָם.

מָה הַטַּעַם?

מִשּׁוּם שֶׁהֶעָנִי הוּא שְׁבוּר לֵב, וְכָתוּב (שם לד) קָרוֹב ה' לְנִשְׁבְּרֵי לֵב וְגוֹ'. וְהֶעָנִי עוֹשֶׂה תָמִיד קְטָטָה בַּקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַקְשִׁיב וְשׁוֹמֵעַ דְּבָרָיו. כֵּיוָן שֶׁמִּתְפַּלֵּל תְּפִלָּתוֹ, פּוֹתֵחַ כָּל חַלּוֹנוֹת הָרְקִיעִים, וְכָל שְׁאָר הַתְּפִלּוֹת שֶׁעוֹלֶה לְמַעְלָה, דּוֹחֶה אוֹתָן אוֹתוֹ עָנִי שְׁבוּר לֵב, שֶׁכָּתוּב תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף. כִּי יִתְעַטֵּף צָרִיךְ לוֹ לִכְתֹּב! מַה זֶּה כִי יַעֲטֹף? אֶלָּא הוּא עוֹשֶׂה עִטּוּף לְכָל תְּפִלּוֹת הָעוֹלָם, וְלֹא נִכְנָסוֹת עַד שֶׁנִּכְנֶסֶת תְּפִלָּתוֹ.

וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךָ הוּא אוֹמֵר: יִתְעַטְּפוּ כָּל הַתְּפִלּוֹת, וּתְפִלָּה זוֹ תִּכָּנֵס אֵלַי. אֵינִי רוֹצֶה כָּאן בֵּית דִּין שֶׁיִּדּוֹן בֵּינֵינוּ. לְפָנַי יִהְיוּ תַּרְעוֹמוֹת שֶׁלּוֹ, וַאֲנִי וְהוּא לְבַדֵּנוּ. וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִתְיַחֵד לְבַדּוֹ בְּאוֹתָן הַתַּרְעוֹמוֹת, בְּאוֹתָהּ תְּפִלָּה, שֶׁכָּתוּב וְלִפְנֵי ה' יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ. לִפְנֵי ה' בְּוַדַּאי.

כָּל חֵילוֹת הַשָּׁמַיִם שׁוֹאֲלִים אֵלֶּה לְאֵלֶּה: בַּמֶּה מִתְעַסֵּק הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא? בַּמֶּה מִשְׁתַּדֵּל?

אוֹמְרִים: מִתְיַחֵד בְּעֶרְגָּה בַּכֵּלִים שֶׁלּוֹ. כֻּלָּם לֹא יוֹדְעִים מַה נַּעֲשֶׂה מִתְּפִלַּת אוֹתוֹ עָנִי וּמִכָּל אוֹתָן תַּרְעוֹמוֹתָיו. שֶׁאֵין תַּאֲוָה לֶעָנִי אֶלָּא כְּשֶׁשּׁוֹפֵךְ דִּמְעוֹתָיו בְּתַרְעֹמֶת לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ, וְאֵין תַּאֲוָה לַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אֶלָּא כְּשֶׁמְּקַבֵּל אוֹתָם וְנִשְׁפָּכִים לְפָנָיו. וְזוֹהִי תְפִלָּה שֶׁעוֹשָׂה עִטּוּף וְעוֹטֶפֶת כָּל תְּפִלּוֹת הָעוֹלָם.

ומכאן נלמד ש- תפילה לעני הִיא יְקָרָה מְאד בְּעֵינֵי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.., כִּי עִקַּר הַקָּרְבַּן עַתָּה הוּא תְּפִלָּה כִּי עַל-יְדֵי- זֶה עִקַּר הַתְּשׁוּבָה בְּחִינַת "קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ אֶל ה'" וְאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה, אֵינוֹ מְבַקֵּשׁ מִכֶּם אֶלָּא דְּבָרִים כִּי צָרִיךְ הָאָדָם לָדַעַת כְּשֶׁמַּרְגִּישׁ עֲנִיּוּתוֹ וְשִׁפְלוּתוֹ בְּגַשְׁמִיּוּת וּבְרוּחָנִיוּת אֲפִלּוּ כְּשֶׁלּא יוּכַל לְהִתְפַּלֵּל וּלְפָרֵשׁ שִׂיחָתוֹ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ בִּשְׁלֵמוּת כָּרָאוּי,

אעפ"כ כְּשֶׁיִּתְגַּבֵּר לְהִתְפַּלֵּל וְלָשׂוּחַ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ אֵיךְ שֶׁיּוּכַל מִתּוֹךְ מְרִירוּת דִּמְרִירוּת עֲנִיּוּתוֹ וְגָלוּתוֹ בְּגַשְׁמִיּוּת וְרוּחָנִיּוּת אֲפִלּוּ בִּבְחִינַת: "תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטף וְלִפְנֵי ה' יִשְׁפּךְ שִׂיחוֹ", כְּמוֹ הַשּׁוֹפֵךְ מַיִם, בִּבְחִינַת: "שִׁפְכִי כַמַּיִם לִבֵּךְ", אֲפִלּוּ אִם נִדְמֶה לוֹ, שֶׁהוּא בְּלִי שֵׂכֶל וּבְלִי כַּוָּנָה הָרָאוּי, אעפ"כ אֶת כָּל אֲשֶׁר עִם לְבָבוֹ שׁוֹפֵךְ שִיחוֹ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ,

וְגַם אִם הַתְּפִלָּה הַזּאת בְּעַצְמָהּ מְערֶבֶת בִּפְסֹלֶת וּבְמַחֲשָׁבוֹת מְקֻלְקָלוֹת הַרְבֵּה, שֶׁבְּוַדַּאי אֵינָהּ רְאוּיָה לַעֲלוֹת חַס וְשָׁלוֹם, אעפ"כ רַבִּים רַחֲמָיו יִתְבָּרַךְ כָּל כָּךְ, שֶׁאֲפִלּוּ אֵיךְ שֶׁהוּא מֵאַחַר שֶׁמִּתְגַּבֵּר לְהִתְפַּלֵּל מִתּוֹךְ מְרִירוּת דִּמְרִירוּת עֲנִיּוּתוֹ וְדַלּוּתוֹ הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא מְרַחֵם עָלָיו וּמְקַבְּלָהּ, וְלא עוֹד אֶלָּא שֶׁתְּפִלָּה זאת דַּוְקָא מַגִּיעַ תִּקּוּנָהּ עַד אֵין קֵץ מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ, כִּי תְּפִלָּה כָּזאת דַּוְקָא יְקָרָה מְאד אֵצֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.

וְהוּא סוֹד שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיג כְּלָל עַד הֵיכָן מַגִּיעִים רַחֲמָיו יִתְבָּרַךְ, כָּל זְמַן שֶׁאֵין הָאָדָם מְיָאֵשׁ עַצְמוֹ מֵהַצְּעָקָה וְהַתְּפִלָּה.

וְכָל הַגְּאֻלָּה הָאַחֲרוֹנָה תְּלוּיָה בָּזֶה, כִּי בָּזֶה תָּלוּי עִקַּר תִּקּוּן הַתְּשׁוּבָה, לִבְלִי לְיָאֵשׁ עַצְמוֹ אֲפִלּוּ בְּדַלֵּי דַּלֵּי דַּלּוּת וְכוּ'.., (שָׁם, הִלְכוֹת תְּפִלַּת הַמִּנְחָה, הֲלָכָה ז) :

ומכאן יש ללמוד כמה יש להתחזק ב- התבודדות שהיא תפילה לעני וחשבון הנפש במילים שלו מול בורא עולם, בשבח הודיה תחנונים פתויים וריצויים לפניו יתברך הן על כל מעשיו ומחשבותיו ורצונותיו, בעינינים רוחניים ואפי' גשמיים – ויכלול כל בקשותיו ודיבוריו כדי ליישב דעתו ומחשבתו ומעשיו – לעשות רצונו יתברך, ובעבור שתתגלה מלכותו לעין כל ובפרט לעיניו ושיזכה לקרבת ה', שהיא עיקר הברכה וההצלחה הנושאת פרי !

וירבה בצדקה כי כח הצדקה לפתוח שערים ולהשפיע רוב טובות הן בגשמי הן ברוחני.

ועיקר צדקתו תהי' לעובדי ולומדי תורת ה', אשר היא עץ החיים – ותומכיה מאושר !

 

תפילה לעני.

מליקוטי תפילות חלק ב' כב.

"תפלה לעני כי יעטף ולפני יהוה ישפך שיחו". רבונו של עולם, עזרני לפרש כל שיחתי לפניך בכל יום ובכל עת תמיד. זכני והושיעני שאזכה להרבות בשיחה ביני לבין קוני, עד שאזכה לבלות רב היום והלילה על ענין זה כל ימי חיי. ותרחם עלי ותפתח את פי בכל עת, ותשלח לי דבורים אמתיים וקדושים ממעון קדשך מן השמים, להעתיר ולהתפלל ולבקש מלפניך על נפשי בכל עת בדבורים חדשים. ותעזרני תמיד להרבות בעתר, בדברי רצוי ופיוס וטענות ואמתלאות נכונות בדברי חן ותחנונים, באפן שאזכה תמיד לעורר רחמיך הרבים עלי שתושיעני בכל עת להתקרב אליך. ואזכה בכל פעם לעלות מדרגא לדרגא, להתקרב אליך בכל עת בהתקרבות גדול יותר.

עזרני והושיעני מלא רחמים, יהמו מעיך ורחמיך עלי. כי ידעת כי זה כמה נכסוף נכספתי להתקרב אליך ולשוב ממצולות ים שנלכדתי בהם בעוונותי הרבים. ואני רוצה לחתר בכל עת להתבודד ולפרש שיחתי לפניך, ועדין לא זכיתי לפרש שיחתי לפניך כראוי, ועל כן עדין לא נושעתי מצרות נפשי המרבים מאד מאד, וכבר עברו משנותי מה שעברו. "ואתה יהוה עד מתי", מתי תתחיל להושיעני ישועה שלמה באמת. כי אם אמנם רבות עשית אתה יהוה אלהי עמי, נפלאות ונוראות, חסדים גדולים ועצומים בלי שעור, אשר נתת לי כח עד הנה לצפות לישועתך, ולהסתופף בצל קדשת צדיקיך הנאמנים באמת.

אבל אף על פי כן עדין אני רחוק ממך מאד מאד, וגדל רחוקי ועניני ומהותי אי אפשר לבאר ולשער, יהוה אלהי אתה ידעת. ולהרבות בשיחה ותפלה לפניך, אין בלשוני מלה לפרש שיחתי לפניך היטב ככל אשר צפון וגנוז בלבבי, כי אם ברחמיך ובישועתך הגדולה, אם אזכה למצוא חן בעיניך מעתה, שתפתח לי מעתה מחדש שערי תפילה, שערי תחנה ובקשה, שערי מליצה אמתיית, שערי התבודדות, שערי שיחה ודבורים קדושים, שערי חן ותחנונים, באופן שאזכה מעתה לפרש כל שיחתי לפניך בדברי תחנונים ורצויים ופיוסים חדשים בכל פעם, באפן שאזכה לשפך לבי כמים נוכח פניך יהוה בכל עת.

כי אתה ידעת את לבבי, כמה אני צריך להתחיל לצעוק ולזעוק ולהתפלל ולהתחנן לפניך, ולבכות במר נפש, ולשפך לבי כמים לפניך, ולהשתטח לפניך בכלות הנפש ממש, במסירת נפש באמת, לבקש מלפניך על נפשי, על כל החטאים והעוונות והפשעים שהרביתי מאד לפשע נגדך, מעודי עד היום הזה. מה אדבר, "אדדה כל שנותי על מר נפשי. מי יתן ראשי מים ועיני מקור דמעה ואבכה יומם ולילה" על מר נפשי אשר גמלתי לנפשי בחינם. בשביל תאוה קלה העוברת כצל עובר, מרדתי נגדך כאשר מרדתי, ובאתי למה שבאתי ואבדתי מה שאבדתי. אויה עלי ועל נפשי, אוי מה עשיתי, לבי לבי על חלליהם, מעי מעי על חלליהם. אוי ואבוי, מה אומר מה אדבר מה אצטדק, לולא רחמיך וחסדיך הרבים כבר היה מה שהיה רחמנא לצלן, "לולי תורתך שעשעי אז אבדתי בעניי":

על כן באתי לפניך מלא רחמים, שתשפיע עלי דבורים חדשים אמתיים ממקור הדבור הקדוש, באופן שאזכה מעתה לשפוך כל שיחי לפניך בכל עת בדברי חן ותחנונים אמתיים, באופן שאזכה לרצות ולפיס אותך, שתעשה מעתה ברחמיך הרבים, את אשר בחוקיך אלך ואת מצותיך אשמר. שאזכה מעתה לחדש ימי שעברו בחושך ואפלה מנודח, ולא אשוב עוד לכסלה. עזרני מלא רחמים, הושיעני מלא ישועות.

ותפתח את עיני שכלי ודעתי בדרך האמת והתמימות האמתי, שאזכה לידע היטב הדרך האמת והנכון, איך לעשות מהתורות תפלות נאות ואמתיות, כרצונך וכרצון יראיך הצדיקים האמתיים, אשר גילו אלו החדושי תורה בעולם, באופן שיעלו שעשועים גדולים לפניך, עד שתעורר רחמיך באמת בשלמות, ותשיבני אליך באמת. עזרני שאזכה לכון כונתם הקדושה של הצדיקים האמתיים בכל מקום שאלמוד בספריהם הקדושים, ולסדר תפילות נאות וקדושות על כל הדברים הנאמרים והמרמזים בדבריהם הקדושים באמת, שאזכה להגיע להם מהרה.

ואזכה לשפוך שיחי לפניך על ידי כל תורה ותורה שגלו הצדיקים אמתיים בעולם. ואזכה לילך בעבודתך באמת עם כל דברי תורתם, שאזכה לילך בדרך הקודש איזה זמן על פי חדושי תורה אחת, ולהפציר ולהעתיר ולהתפלל ולשוח לפניך בכל אותו הזמן, עד שאזכה להגיע ולהשיג העבודה הנאמרה באותה התורה, לקים באמת את כל הנאמר שם, ותהיה כל עבודתי בכל אותה העת והזמן על פי אותה התורה. ואחר כך אזכה לילך זמן מסים עם חדושי תורה אחרת, עד שאזכה לילך עם כל חדושי תורותם שגלו בעולם, ולכון כונתם באמת, ולזכות לקימם בשלמות. ואם אני רחוק מזה מאד מאד עתה, בעיניך אין שום דבר רחוק, כי ממך לא יפלא כל דבר, הן "כל תוכל ולא יבצר ממך מזמה", ואתה עשה חדשות בכל עת אשר לא נעשו מעולם.

עזרני עזרני, הושיעני הושיעני, כי עתה אין לי שום כח כי אם לשטח כפי לרחמיך, וגם זה איני זוכה באמת כראוי, רק מרחוק אקוה ואצפה בכל עת לישועתך השלמה באמת. ואתה הטוב בעיניך עשה עמי, כי אין אתי יודע עד מה, איך לדבר ומה לדבר, ובאיזה דרך אזכה להגיע לכל מה שבקשתי מלפניך. ובאיזה ענין אזכה למצא הנקדה האמתיית בכל עת השיך ללבי באותה העת והשעה, באופן שאזכה להתנהג בכל עת ובכל שעה כרצונך הטוב, ולסדר תפלה אמתיית ושיחה נאה לפניך, ולקשר עצמי באמת להנקדה האמתיית השייך ללבי בעת הזאת, באפן שאזכה לשוב אליך ולהיות כרצונך הטוב באמת תמיד.

עזרו לנו להפיץ את התפילות של ברסלב

למען אהבת ישראל וזיכוי הרבים

ניתן לתרום ממעשרות – ולהקדיש לעילוי נשמה ולברכה ותפילה בקבר רחל אומן ובכותל המערבי

ע"י מוקד התפילות של חסידי ברסלב

צלצלו ותרמו – ותזכו לישועה ! 0504161022

תגים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *