עלה לתרופה

עץ חלון

עלים לתרופה (לרבי נתן מברסלב) מכתב יז

לִידִידִי וַחֲבִיבִי כְּנַפְשִׁי וּלְבָבִי.., שָׁלוֹם וְיֵשַׁע רַב.

..כּוֹס יְשׁוּעוֹת יִשָּׂא מֵאֵת ה' בְּרֹב בְּרָכוֹת בְּכָל טוּב בָּזֶה וּבַבָּא לָנֶצַח.

הֶחֱיִיתַנִי בִּדְבָרֶיךָ הַנְּעִימִים הַמְגַלִּים תְּשׁוּקַת לִבְּךָ אֶל הָאֱמֶת, מֵהַהֶכְרַח הָיָה לְהַעְתִּיק כָּל סִפְרֵי רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה, וּכְבָר מְבֹאָר בָּהֶם מַה שֶּׁיֵּשׁ בּוֹ [צורך לכל אדם כל מה שיעבור ועובר עליו בכל עת וזמן והרפתקאות החיים] לְכָל אֶחָד וְאֶחָד לְפִי מַדְרֵגָתוֹ, לְפִי מְקוֹמוֹ, וְשַׁעְתּוֹ, בְּשִׁבְתּוֹ בְּבֵיתוֹ, וּבְלֶכְתּוֹ בַּדֶּרֶךְ,

אֵין כָּל דָּבָר נֶעְלָם מִמְּךָ אֲשֶׁר לא תִּמְצָאֶנּוּ בַּסְּפָרִים הַקְּדוֹשִׁים וְהַנּוֹרָאִים – אִם תְּעַיֵּן בָּהֶם בְּכָל לֵב בֶּאֱמֶת, הֲפוךְ בָּהֶם וַהֲפוךְ בָּהֶם וּמֵהֶם לא תָּזוּעַ – שֶׁאֵין לְךָ מִדָּה טוֹבָה מֵהֶם,

חֲזַק וֶאֱמַץ אָחִי חֲבִיבִי וִידִידִי וּזְכור אֶת בּוֹרַאֲךָ בְּכָל עֵת אֲפִלּוּ בִּשְׁעַת הַמַּשָּׂא וּמַתָּן, מִכָּל שֶׁכֵּן בְּעֵת הַפְּנַאי, לְמַעַן הַשֵּׁם לַחֲטוף אֵיזֶה שָׁעָה לְפָרֵשׁ שִׂיחָתְךָ לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ כַּאֲשֶׁר הִזְהִירָנוּ רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה פְּעָמִים אֵין מִסְפָּר,

חֲזַק וַחֲזַק בָּזֶה בְּהִתְחַזְּקוּת חָדָשׁ בְּכָל יוֹם וְאַל יְבַהֲלוּךָ רַעְיוֹנֶיךָ מִשּׁוּם דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם, וְאֵיךְ שֶׁיַּעֲבר עָלֶיךָ הֵן בְּעִסְקֵי הַגּוּף הֵן בְּעִסְקֵי הַנֶּפֶשׁ, הֵן בְּעִסְקֵי מָמוֹן וּמַשָּׂא וּמַתָּן, אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה אַתָּה מְקוֹמְךָ אַל תַּנַּח,

כִּי יֵשׁ דִּבּוּרֵי אֱמֶת לְדַבֵּר לִפְנֵי הַמָּקוֹם בָּרוּךְ הוּא בְּכָל יוֹם תָּמִיד אֵיךְ שֶׁעוֹבֵר עַל הָאָדָם בֵּין בַּעֲלִיָּה בֵּין בִּיְרִידָה בֵּין בְּטִיבוֹ בֵּין בְּעָקוּ חַס וְשָׁלוֹם, וְאֵין שׁוּם תֵּרוּץ בָּעוֹלָם כְּלָל,

כִּי אֱמֶת ה' לְעוֹלָם (תהלים קיז, ב), הַיְנוּ [מסביר רבי נתן פירושו של הפסוק על פי דרכו של רבינו הקדוש] שֶׁאֱמֶת ה' הוּא לְעוֹלָם תָּמִיד, וְאֵין שׁוּם דָּבָר שֶׁבָּעוֹלָם הָעוֹבֵר עַל הָאָדָם אֵיךְ שֶׁהוּא שֶׁיּוּכַל לְהַסְתִּיר וּלְהַעְלִים חַס וְשָׁלוֹם הָאֱמֶת שֶׁל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ,

כִּי אֱמֶת הוּא אוֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּעַצְמוֹ, וְהַדִּבּוּר הָאֱמֶת מֵאִיר בְּכָל מִינֵי חֹשֶׁךְ וַאֲפֵלָה שֶׁבָּעוֹלָם, וְתָמִיד יְכוֹלִין לִמְצוא פְּתָחִים לָשׁוּב לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ עַל יְדֵי דִּבּוּר הָאֱמֶת אֵיךְ שֶׁהוּא, כַּמְבואָר כָּל זֶה עַל פָּסוּק צוהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה, בִּשְׁנֵי מְקוֹמוֹת (לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן ט' קיב) עַיֵּן שָׁם הֵיטֵב,

וְהַרְגֵל עַצְמְךָ לֵילֵךְ עִם הַתּוֹרָה הַזּאת – שֶׁתַּמְשִׁיךְ עַצְמְךָ רַק אֶל הָאֱמֶת,

וְתַבִּיט תָּמִיד עַל הָאֱמֶת לַאֲמִתּוֹ (מה התכלית בכל המעשים ומכל הבלי עולם הזה),

וְתִרְאֶה לְהוֹצִיא הַדִּבּוּר מִפִּיךָ בֶּאֱמֶת תָּמִיד (היינו התפילה שתהי באמת עם דיבורי אמת אל השם מבלי לחשוב שיכול לגנוב דעת עליון)

וְאָז יָאִיר לְךָ אוֹר הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּכָל מָקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה שָׁם בְּכָל עֵת, וְתִרְאֶה הַפְּתָחִים לָצֵאת מֵחֹשֶׁךְ לְאוֹר גָּדוֹל וְתוּכַל לִזְכּור בְּהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ תָּמִיד, כִּי הוּא יִתְבָּרַךְ נִמְצָא בְּכָל עֵת וּבְכָל מָקוֹם וּבְכָל אָדָם בְּאֵיזֶה מַדְרֵגָא שֶׁהוּא,

וּלְמַעַן הַשֵּׁם שֶׁלּא יִהְיֶה דְּבָרִים הָאֵלּוּ יְשָׁנִים אֶצְלְךָ חַס וְשָׁלוֹם, מֵחֲמַת שֶׁנִּדְמֶה לְךָ שֶׁאַתָּה יוֹדֵעַ אוֹתָם מִכְּבָר, כִּי בֶּאֱמֶת עֲדַיִן לא הִתְחַלְּתָּ לֵידַע עַד הֵיכָן עַד הֵיכָן מַגִּיעִים דְּבָרִים אֵלֶּה,

וְהָעִקָּר לְקַיְּמָם בִּפְשִׁיטוּת בֶּאֱמֶת, וְשֶׁיִּהְיֶה בְּעֵינֶיךָ בְּכָל יוֹם כַּחֲדָשִׁים, וּבִפְרָט שֶׁדְּבָרִים אֵלּוּ הֵם מִתְחַדְּשִׁים לַבְּקָרִים בְּכָל יוֹם מֵחָדָשׁ בִּבְחִינַת (אֵיכָה ג) חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ, וּלְבָאֵר לְךָ עִנְיָן זֶה אִי אֶפְשָׁר בִּכְתָב עַל פְּנֵי הַשָּׂדֶה, וְגַם מִפֶּה לְאזֶן מִן הַנִּמְנָע כִּי אִם כְּטִיפָּה מִן הַיָּם הַגָּדוֹל,

וְהִנֵּה גַּם עַתָּה אֲנִי טָרוּד, אַךְ תְּשׁוּקָתְךָ הַגְּדוֹלָה וְהָאֲמִתִּית הִכְרִיחַנִי לִכְתּב לְךָ דְּבָרַי אֵלֶּה הַמֻּעָטִים הַמַּחֲזִיקִים הַרְבֵּה, וְדַי בָּזֶה כָּעֵת.

וְהִזָּהֵר וְהִזָּהֵר לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד,

וְאַל תַּנִּיחַ הָעַצְבוּת לְתוֹךְ בֵּיתְךָ בְּשׁוּם אופֶן !!!!!!

וּכְבָר יָדַעְתָּ הַרְבֵּה דְּרָכִים וְעֵצוֹת לְהִתְחַזֵּק בְּשִׂמְחָה תָּמִיד, וְהָעִקָּר עַל יְדֵי שֶׁלּא עָשַׂנִי גּוֹי וְכוּ' וְכוּ', וְגַם עַל יְדֵי מִלֵּי דִּשְׁטוּתָא וּבְדִיחוּתָא, וְאֵין לְהַאֲרִיךְ בָּזֶה רַק בָּאתִי לְהַזְכִּירְךָ רָאשֵׁי פְּרָקִים וְאַתָּה תָּבִין מֵעַצְמְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ בָּזֶה כַּמָּה פְּעָמִים וְכַמְבאָר בִּסְפָרָיו הַקְּדוֹשִׁים כַּמָּה פְּעָמִים: דִּבְרֵי אוֹהֲבוֹ בֶּאֱמֶת לָנֶצַח הַמְצַפֶּה לִרְאוֹתוֹ בְּשִׂמְחָה מְהֵרָה.

נָתָן בֶּן מוֹרֵנוּ הָרַב נַפְתָּלִי הִירְץ נֵרוֹ יָאִיר מִבְּרֶסְלֶב. 

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה