תפילת הדרך | פרשת השבוע מסעי

הנסיעות של בני ישראל – אינם דברים של מה בכך, וכן כל נסיעה ונסיעה של כל יחיד מבני ישראל, יש בה רזים עילאין, ותיקונים נפלאים, אשר רק יודע תעלומות – יודע בשלימות ענינם… ועל כך ידוע מהבעל שם טוב הקדוש ותלמידיו, וכו', שהקפידו לעשות איזהו תיקון בכל מקום שהגיעו, כגון לברך ברכת הנהנין (כגון ברכת שהכל) בכוונה

תפילת הדרך | פרשת השבוע מסעי

 

בס"ד

אחדשה"ט!

בעזרת ה' אכתוב לך איזה פירור על פרשת השבוע מסעי, (פרשת מסעי, במדבר לג, א)

אלה מסעי בני ישראל… ויכתוב משה את מוצאיהם למסעיהם, על פי ה'.

כי הנסיעות של בני ישראל עד עצם היום הזה – אינם דברים של מה בכך, וכן כל נסיעה ונסיעה של כל יחיד מבני ישראל, יש בה רזים עילאין, ותיקונים נפלאים, אשר רק יודע תעלומות – יודע בשלימות ענינם… (לא סתם חשוב להתפלל תפילת הדרך בכוונה).

הלא תראה שאמרו חז"ל במדרשם (הו"ד בליקוטי מוהר"ן קמא סי' מ בשם ספר עשרה מאמרות, ושוב בליקוטי מוהר"ן תנינא סי' סב) שמסעי בני ישראל, דהיינו הנסיעות שבני ישראל נוסעים ממקום למקום הם מכפרים על 'אלה' אלקיך ישראל (היינו 'אלה מסעי' תחת 'אלה אלקיך').

נמצא שכל הנסיעות של אדם הוא בשביל [תיקון] קילקול האמונה.

והנה בכל נסיעה יש סכנות מסויימות בכמה אופנים ובחינות, וע"כ תיקנו חז"ל להתפלל תפילת הדרך.

ויש לתת את הדעת אכן להתפלל תפילת הדרך בכוונה, הלא תראה שיום יום הרבה אנשים יוצאים לדרך ולנסיעה בעליזות ולא חוזרים יותר הביתה רחמנא ליצלן בר מינן.

נמצא שנסיעה אינה דבר של מה בכך. ומאידך על ידי כל נסיעה נעשים תיקונים נפלאים, חלקם רואים במו עינינו מיד (וע"י עצם הנסיעה האדם מחכים ונעשה מבין ומשופשף, וכמ"ש רבינו נחמן מברסלב ז"ל בספר המידות (ערך דרך, חב' אות ד) על ידי נסיעת הדרכים – האדם נעשה מבין.), וחלקם הן נסתרים מבינתינו ולא כל אדם זוכה להשיגם, וכמ"ש רבינו נחמן מברסלב (שם ס' המידות בח"א אות ט.) וז"ל כל הדרכים שאדם הולך בהן, הכל מהשם יתברך, והם רצון ה'. אבל אין לך אדם שיבין את דרכו, אלא מי שהוא עניו.

ועל כך ידוע מהבעל שם טוב הקדוש ותלמידיו, וכו', שהקפידו לעשות איזהו תיקון בכל מקום שהגיעו, כגון לברך ברכת הנהנין (כגון ברכת שהכל) בכוונה.

(ואגב עיין בספר המידות (ערך צדיק, אות זך) וז"ל בהליכה שהולך אצל תלמיד חכם, בזה – הוא מתקן פגם שפגם בברכת הנהנין). וגם הלא לא בחינם בכל יום ויום מימי חיינו אנחנו מזכירים בקריאת שמע "ובלכתך בדרך", ועיין בספר המידות (ערך חן-אות יג) שעסק התורה בדרך נותנת חן, ובערך דרך (אות יב ויג') שע"י לויה האדם נשמר מכל היזק בדרך, ומי שאין לו לויה – יעסוק בתורה.

והנה כל זה מדובר כשמן השמים דוחפים ומזמנים לאדם נסיעה – שאין להתעקש לא לנסוע וכידוע מרבינו נחמן מברסלב ז"ל. אבל _ אין זה אומר שיש ליזום מעצמו נסיעות (ובפרט שהדבר כרוך בביטול תורה הרבה פעמים),

וצריך להתפלל על כך (לפני שמחליט אם לנסוע…) וכדאיתא בליקוטי תפילות לרבי נתן מברסלב (תפילה מ) ותוריני ותדריכני איך להתנהג בעניני הנסיעות, אם אסע ואם אחדל, ואיך ליסע ומתי ליסע ולהיכן לנסוע, וכמה אתעכב בדרכי, ותוליכני הישר בכל עת. וכשם שהיית עם ישראל במדבר, והיו כל נסיעתם על פיך כרצונך כמ"ש על  פי ה' יחנו, ועל פי ה' יסעו, כן תרחם עלי ותהיה תמיד עמי, ותרחם עלי תמיד בכל עת שאני מוכרח לנסוע לאיזה דרך על פי רצונך הטוב שתיהיה עמי תמיד וכו' ותשיבני לשלום לביתי, שלום בגופי ובנפשי ובממוני ובתורתי. עיי"ש כל דבריו הנפלאים והמאירים.

 

בברכת התורה וכטו"ס

ישיבה ואתר של חסידות ברסלב

שמעון יוסף הכהן ויזנפלד

 

יוצאים לטייל בחופש ? נוסעים לעסקים ?
אל תשכחו עיקר ההצלחה היא התפילה ! חובה… תפילת הדרך – לדרך צלחה !
היא ברכת הדרך שתוליך אתכם לשלום וחתחזיר אתכם לשמחה ולהצלחה ולברכה ולשלום !
 
הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה