פנינים 10

 

למה אדם קורא להקב”ה ואינו עונה אותו

 

…כל מי שידיו מלוכלכות בגזל קורא להקב”ה ואינו עונה אותו… למה ? שתפילתו בעבירה. וכל הנצרך לנקביו ומתפלל תפילתו תועבה כמ”ש חז”ל (ברכות כג ועיין שיחות הר”ן סי´ ל´ עיי”ש).

וכן המתפלל בתוך ביתו וביחידות אמרו חז”ל (ירושלמי ברכות פ”ה ה”א) המתפלל בתוך ביתו כאילו מקיפו חומה של ברזל, ואמרו (איכה רבתי ג) גם כי אזעק ואשווע סתם תפילתי, בא אחר הציבור מעשיו נפרטים משל למה הדבר דומה למלך דנכנסו אריסיו ובני ביתו לכבדו, בא א´ באחרונה אמר המלך תיסתם תיבתו, ומי גרם לו, הרי שבא באחרונה וכדאיתא בזוה”ק (תוספתא ויחי דף רלד) צלותא דיחיד לא עאל קמי מלכא קדישא אלא בחילא תקיפא. דעד לא עאלת ההוא צלותא לאתעטרא בדוכתא אשגח בה קב”ה ואסתכי בה ואסתכי בחובוי ובזכותיה דההוא ב”נ מה דלא עביד כן בצלותא דסגיאין.

ובפרט צריך להיזהר בזילזול התפילה עצמה, כי כשם שהלוחם שהשונא מרגיש עליו שכלי זיינו אינו נמצא בתיקונו בשלימות, רודף אחריו ביותר להפילו ביתר קלות, כן הוא בענין התפילה וכדאיתא בזוה”ק (בראשית דף כג:) אי צלותא לאו איהי שלימה כמה מלאכי חבלה רודפין אבתריה כד”א (איכה א) כל רודפיה השיגוה וכו´.

ובכללות צריכים לשמור הפה כי גם הוא מסבב אי קבלת התפילה וכדאיתא בזוה”ר (מצורע, דף נג.) ת”ח כל חובי לעלמא קב”ה מכפר עלייהו בתשובה בר מההוא לישנא בישא וכו´ מאן דאית ליה לישנא בישא צלותיה לא עאלת קמי קב”ה וכדאיתא בזוה”ק (פקודי, רמט:) אינון דמטנפי פומייהו לא אשתמע צלותהון וכנ”ל.

(מתוך הספר יש מאין על ליקו”מ)

עִקַּר שְׁלֵמוּת בִּנְיַן הַתְּפִלָּה

עִקַּר שְׁלֵמוּת בִּנְיַן הַתְּפִלָּה הִיא כְּשֶׁאָדָם מִתְפַּלֵּל רַק עַל צָרְכֵי נִשְׁמָתוֹ לְבַד דְּהַיְנוּ שֶׁכָּל תְּפִלּוֹתָיו לִזְכּוֹת לְיִרְאַת הַשֵּׁם וְלַעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ וְלִזְכּוֹת לְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה שֶׁלָּמַד, כִּי לא הַמִּדְרָשׁ הוּא הָעִקָּר אֶלָּא הַמַּעֲשֶׂה, וּתְפִלָּה כָּזאת אֵינָהּ טְפֵלָה לְלִמּוּד הַתּוֹרָה, אַדְּרַבָּא הִיא עִקַּר קִיּוּם הַתּוֹרָה, מֵאַחַר שֶׁמְּבַקֵּשׁ רַק לְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה שֶׁזֶּה עִקַּר שְׁלֵמוּת הַתּוֹרָה.

וְזאת הַתְּפִלָּה הִיא שָׁוָה לְהַתּוֹרָה וּגְבוֹהָה מִמֶּנָּה כִּבְיָכוֹל, כִּי הֲלא הָעִקָּר הַכַּוָּנָה בְּלִמּוּד הַתּוֹרָה הִיא כְּדֵי לְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה, וְזֶה כָּל כַּוָּנָתוֹ בִּתְפִלָּתוֹ, שֶׁמְּבַקֵּשׁ רַק לְיִרְאָה אֶת הַשֵּׁם וּלְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה כְּמוֹ שֶׁאָמַר דָּוִד הַמֶּלֶךְ, עָלָיו הַשָּׁלוֹם: “אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת ה'” וְכוּ’, נִמְצָא שֶׁהַתּוֹרָה וְהַתְּפִלָּה שְׁנֵיהֶם שָׁוִים בְּקוֹמָתָם, וְאַף גַּם הַתְּפִלָּה גְּבוֹהָה יוֹתֵר בִּבְחִינַת אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ וּבִבְחִינַת: “רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת ה'”,

דְּהַיְנוּ תְּפִלָּה כָּזאת שֶׁהִיא בְּחִינַת: “אִשָּׁה יִרְאַת ה'” הִיא רֵאשִׁית וּלְמַעְלָה מֵהַחָכְמָה שֶׁהִיא הַתּוֹרָה, כִּי עַל יָדָהּ זוֹכִין לְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה שֶׁזֶּה הָעִקָּר…

(השתפכות הנפש אות א )

תַּעֲנוּגָיו וְשַׁעֲשׁוּעָיו יִתְבָּרַךְ

לִפְעָמִים הָאָדָם נִכְנָס לַעֲבוֹדַת ה’ וּמַתְחִיל לַעֲלוֹת מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא, וּפִתְאם נִדְמֶה לוֹ, שֶׁהוּא נִתְרַחֵק מֵהַקְּדֻשָּׁה מְאד לִבְחִינַת קַצְוֵי אָרֶץ וְיָם רְחוֹקִים, כִּי רוֹאֶה שֶחוֹזְרִין וְעוֹלִין עַל מַחֲשַׁבְתּוֹ מַחֲשָׁבוֹת וְתַאֲווֹת וְהִרְהוּרִים וְכוּ’, מַה שֶׁלּא עָלוּ עַל מַחֲשַׁבְתּוֹ זֶה כַּמָּה יָמִים אוֹ שָׁנִים. אַל יִפּל לֵב הָאָדָם עָלָיו עַל יְדֵי זֶה, כִּי לִפְעָמִים זֶהוּ לְתַּכְלִית שְׁלֵמוּת טוֹבָתוֹ, כִּי מֵחֲמַת שֶׁכְּבָר הִגִּיעַ לְמַדְרֵגָה כָּזוֹ, שֶׁהוּא בְּסָמוּךְ אֶל הַקְּדֻשָּׁה מַמָּשׁ וְרוֹצֶה לִכְנס לִפְנִימִיּוּת הַקְּדֻשָּׁה, עַל כֵּן אִי אֶפְשָׁר לוֹ לִכְנס לְשָׁם, עַד שֶׁיַּחֲזר וְיֵלֶךְ דֶּרֶךְ הַמְּקוֹמוֹת הַפְּגוּמִים, שֶׁהָיָה שָׁם בַּתְּחִלָּה, וִיתַקֵּן מַה שֶּׁפָּגַם, וְיַחֲזר וִיבָרֵר וְיַעֲלֶה כָּל הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת, שֶׁהוֹרִידָם לְשָׁם עַל יְדֵי עֲווֹנוֹתָיו. וְאָז נַעֲשֶׂה מִזֶּה תִּקּוּנִים גְּדוֹלִים בִּבְחִינַת קְטֹרֶת וְאָז יִזְכֶּה לִכְנֹס לִפְנִימִיּוּת הַקְּדֻשָּׁה מַמָּשׁ.

כִּי זֶה עִקַּר תַּעֲנוּגָיו וְשַׁעֲשׁוּעָיו יִתְבָּרַךְ כְּשֶׁמַּעֲלִין הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשִׁים מֵעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת. וְיָכוֹל לִהְיוֹת כְּשֶׁנִּתְרַחֵק הָאָדָם בְּיוֹתֵר וְאַף עַל פִּי כֵן הוּא מַמְשִׁיךְ עַצְמוֹ אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּכָל פַּעַם, שֶׁיְּקַבֵּל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מִמֶּנּוּ נַחַת רוּחַ גָּדוֹל מְאד. כִּי מֵאַחַר שֶׁהוּא בִּמְקוֹמוֹת הָרְחוֹקִים מְאד וּמַמְשִׁיךְ עַצְמוֹ מִשָּׁם לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, אֲזַי בְּכָל תְּנוּעָה וּתְנוּעָה וּבְכָל הַמְשָׁכָה וְהַמְשָׁכָה הוּא גּוֹרֵם שַׁעֲשׁוּעִים גְּדוֹלִים לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.

וְאִם יִהְיֶה חָזָק בְּדַעְתּוֹ לִמְשׁךְ אֶת עַצְמוֹ תָּמִיד אֶל הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יִהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה אֲזַי סוֹף כָּל סוֹף יַחְמל עָלָיו הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְיִכְנס עַל יְדֵי זֶה דַּיְקָא לִפְנִים מַמָּשׁ לְתוֹךְ בֵּית הַקְּדֻשָּׁה עַיֵּן פְּנִים (הִלְכוֹת חֲלֻקַּת שֻׁתָּפוּת הֲלָכָה ה’ אוֹת ו’ ח’):

(משיבת נפש אות עט)

לאוהבי ומוקירי התורה

אנא קח יוזמה – בוא להיות שותף בהחזקת התורה ולומדיה של מוסדות ברסלב
* הפקדה בבנק : ע”ש החשבון ברסלב מאיר
מס’ חשבון בנק: 694576 סניף: 184 בנק פאג”י
* לשליחת צ’קים יש לציין למוטב בלבד
כתובת: הרב סלנט 7 ירושלים מיקוד 95144

* לתרומה באשראי באופן בטוח ברשת ע”י חברת PAYPAL בקישורית להלן




בברכת התורה ולומדיה
יהי’ רצון שיתקבלו התפילות ברצון
ויעשו פירות עולם טובים ומתוקים בתוך כלל ישראל
ברסלב מאיר 050-4161022

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *