להתגרש או לא ? מה הרב אומר ?

תשאל את הרב

שאלה :

כבוד הרב להתגרש או לא להתגרש בשביל הילדים ?

שאלה נפוצה לצערינו בימינו , כמה מילים על הנושא מראש ישיבת ברסלב על פי פרשת השבוע נשא !

תשובת הרב במכתב הבא :

בס"ד

ירושלים עיה"ק תו"ת בב"א, יום ו' עש"ק לסדר פרשת השבוע נשא

לכבוד..אחדשה"ט! בעזרת השי"ת אכתוב לך משהו הקשור ל פרשת השבוע, וזהו (במדבר ד-כא-כב) "וידבר ה' נשא את ראש בני גרשון".

אמרו חז"ל (נדרים פא.) הזהרו בבני עניים שמהן תצא תורה, ואמרו (סנהדרין צו.) הזהרו בבני עם הארץ שמהם תצא תורה.

היינו אע"פ שבבסיס ובנקודה התחלתית מכל מיני סיבות (המכונים כיום סוציו-אקונומית) הקשורים עם משפחות והורי הבנים הללו, לא היה אמור לצמוח מהם תלמידי חכמים בסתמא, בני עניים משום שמסתמא רוצים ודוחפים שבנם יהא לו מעמד כלכלי איתן משלהם, ולכן דוחפים אותו לכיוון שכזה שהוא מחוץ לבית המדרש.

ובני עם הארץ, מכיון שההורים לא יודעים להעריך גודל יקרת ערך התורה אשר לא יסולא מפז ופנינים, וכדכתיב (משלי ג-טו) יקרה הוא מפנינים וכל חפציך לא ישוו בה, וכתיב (תהלים קיט-עב) טוב לי מתורת פיך, מאלפי זהב וכסף. וכידוע ומפורסם.

מכל מקום הזהירו חז"ל על בני עניים ובני עם הארץ לחזקם ולעודדם ולהשכילם בחשיבות הכביר של יקרת התורה העיסוק בה וההליכה בדרכיה, ואזי (משלי כז-יח) נוצר תאנה יאכל פריה, ומהם תצא תורה.

ובבחינה זו (המכונה בלע"ז קטגוריה) נמצאים גם כן בני הורים גרושים, ובפרט כשהם בני בעלי תשובה. אשר הבנים והבנות האלו סובלים מאד מאד מצעד ההורים, כי זה מושך לפה וזאת מושכת לשם, והילדים נופלים בין הכסאות ומתגלגלים ברחובות בבחינת (איכה ד-א)* תשתפכנה אבני קודש בראש כל חוצות.

ובמיוחד כשההורים נישאים בשנית, וממש לא מוצאים לעצמם מקום ובית כבסיס נורמלי לנפשם האומללה, (ואם ההורים בעלי תשובה, הרבה פעמים הילדים נופלים או לרחוב כנ"ל, או לאיזה מוסד אומלל עבורם, או לבית הסבים החילונים) ומתוך כל זה נפשם מתערערת ויראת השמים יורדת לאט לאט מטה מטה, עד שהם נהרסים גם רוחנית לגמרי רח"ל.

ולכן הורים שלא מסתדרים ביניהם שיש להם ילדים משותפים, (גם כל זוג אפי' כשעדיין אין להם ילדים, אלא שאין זה הנושא שלנו כרגע, וגם כשיש ילדים האחריות הרבה יותר כבדה) אע"פ שבודאי אין חיוב ולא מצוה ולא ענין לסבול כל החיים שבהמשך,

והתורה בראה הרפואה לפני המכה, וכדאמרי אינשי שלכן חז"ל הקדימו בסדר המשניות והתלמוד, מסכת גיטין לפני מסכת קידושין, ומותר להתגרש ולפעמים מצוה לעשות כך וחכם לעשות כך (ואין אנחנו כהקטולים (הנוצרים) שירדו ונמשכו מאותו איש ימח שמו וזכרו שאסור להתגרש – ועושים כל התועבות עם א"א בעודם נשואים, ואכמ"ל),

מכל מקום מאחר שהאחריות כבדה, והרבה פעמים הצאצאים כולם הולכים לאיבוד גם מה' ומתורתו הקדושה וגם מבחינה נפשית וכו',

על כן צריכים לשקול אלף פעמים שוב ושוב אולי יש תקוה לנשואים האלו, ולעשות הכל שלא להתגרש למען עתיד הילדים.

וכבר אמרו העוסקים בשלום בית, אין זוג לא מתאים ולא מוצלח, אלא לא מתודרך (ועל הרוב לא רוצים לקבל הדרכה באמת, אלא אפילו כשהולכים להדרכה הוא כדי שידריכו את הצד השני, ואפילו כשמדריכים מי שצריך לא מקבל ההדרכה לאורך ימים, אם בכלל מקבל).

והנה בכל יום אנחנו רואים אסונות כאלו (המכונים טרגדיה) לעינינו. ע"כ שומה עלינו כשפוגשים בני זוג גרושים לחזקם ולעודדם ולנשא את רוחם ותקותם, לא פחות מאשר לבני עמי הארץ ולבני עניים וזה בחינת "נשא את ראש". כלומר תרומם ותנשא ותחזק, את "בני גרשון", בנים להורים גרושים וכנ"ל.

ויהי רצון שלא נראה ונשמע שוד ושבר בגבולינו ובכל עמי רק ששון ושמחה ישיגו ונסו יגון ואנחה (ישעיה לה-י).

בברכת התורה וכטו"ס

ראש ישיבת ברסלב

שמעון יוסף הכהן ויזנפלד

 

אִישׁ וְאִשָּׁה זָכוּ שְׁכִינָה שְׁרוּיָה

מַתָּן בַּסֵּתֶר יִכְפֶּה אַף  (מִשְׁלֵי כ"א).

דַּע, כִּי בְּהָאָלֶף-בֵּית יֵשׁ שִׁשָּׁה פֵּאִין. דְּהַיְנוּ, אָלֶ ף  אִי אֶפְשָׁר לִקְרוֹת בְּלא  פ.  גַּם כָּ ף  ך ף פ ף  וְקוּ" ף  גַּם  כֵּן אִי אֶפְשָׁר לִקְרא אוֹתָן בְּלא  פ,

נִמְצָא שֶׁיֵּשׁ בְּהָא"ב שִׁשָּׁה פֵּאִין. וְשִׁשָּׁה פְּעָמִים  פ',  גִּימַטְרִיָּא  ת"פ  , כְּמִנְיַן לִילִית.

וְהִנֵּה, חַס  וְשָׁלוֹם, כְּשֶׁאֵרַע לָאָדָם מִקְרֶה בִּלְתִּי טָהוֹר, הוּא עַל-יְדֵי הַקְּלִפָּה הַנַּ"ל כַּיָּדוּעַ. וְהִנֵּה הַקְּלִפָּה הַנַּ"ל יוֹנֶקֶת מִן הָאָלֶף-בֵּית כְּמִנְיַן שְׁמָהּ,  הַיְנוּ מִן הַפֵּאִין הַנַּ"ל, וְנַעֲשֶׂה מִן  פֵּא אַף  .

לְפִיכָךְ אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה  (סוֹטָה יז)  אִישׁ וְאִשָּׁה זָכוּ שְׁכִינָה שְׁרוּיָה בֵּינֵיהֶם. לֹא  זָכוּ, הַיְנוּ שֶׁהוּא בִּלְתִּי טָהוֹר, אֵשׁ אוֹכַלְתּוֹ.

כִּי דַּע וּרְאֵה, כִּי הָאוֹתִיּוֹת עַצְמָן שֶׁל הַפֵּאִין (הַיְנוּ  א. כ. ך. פ. ף. ק.  הַנַּ"ל), הֵם גִּימַטְרִיָּא  אֵשׁ, וְנוֹקְמִין בּוֹ. וּכְשֶׁנּוֹתֵן צְדָקָה בַּסֵּתֶר, פּוֹדֶה הַנִּיצוֹצוֹת הַקְּדוֹשׁוֹת מִן הַקְּלִפָּה, וְנַעֲשֶׂה מִן הָ אַף פֵּ"א.

וְזֶהוּ  מַתָּן בַּסֵּתֶר יִכְפֶּה אָף.  מִלְּשׁוֹן כּוֹפֶה עָלָיו כְּלִי  (שֶׁהוּא לְשׁוֹן הֲפִיכָה).

וְזֶה  יִכְפֶּה אָף,  שֶׁכּוֹפֶה וְהוֹפֵךְ הָ אַף  , וְנַעֲשֶׂה פֵּ"א [וְהוּא פִּלְאִי]: (ליקו"מ פג).

תרומות יתקבלו בברכה

מוסדות ברסלב מאיר = אישור מס הכנסה לסעיף 46 לפקודה !

כנסו להיות שותפים בהפצת יהדות בדרך רבי נחמן מברסלב

לדף התרומות

Exit mobile version