שבע ברכות

"שבע ברכות": כל מה שרציתם לדעת על הברכות הנאמרות במהלך החתונה ובמשך 7 ימי המשתה לחתן וכלה לבנין עדי עד.

שבע ברכות נאמרים פעמיים: הפעם הראשונה היא מתחת לחופה לאחר שהחתן ענד את הטבעת על אצבע הכלה וקידש אותה כדת משה וישראל; הפעם השניה היא בתום סעודת החתונה, לאחר ברכת המזון. וכן במשך "שבעת ימי המשתה", הברכות נאמרות בסיום הסעודה, לאחר ברכת המזון.

שבעת ימי המשתה הם שבעה ימים לאחר החתונה, שבהם נהוג לערוך בכל יום סעודה לכבוד החתן והכלה. מכיוון שסעודות אלו מסתיימות באמירת "שבע ברכות", נהוג לכנות את הסעודות עצמן "שבע ברכות". ברכות אלו מכונות גם "שבע ברכות", וגם "ברכת חתנים" וגם "ברכות נישואין."

שבע ברכות

מהם שבע ברכות? הברכה הפותחת את ברכת "שבע ברכות" היא ברכה על היין, לאחריה נאמרות שש ברכות נוספות המברכות את השם על שברא את העולם, אדם הראשון ואשתו חוה; על כך שישוב ויבנה את ירושלים מחדש; על שמחת הנישואין ותפילה ליום בו יישמע בהרי יהודה ובחוצות ירושלים קול ששון וקול שמחה, קול חתן וקול כלה. ויש בהם סגולות מיוחדות ובזמן החופה – הוא עת רצון לתפילה לכל אדם, ובמיוחד עיקר החשיבות הוא לכלה להתברך בפרי בטן זרע של קיימא כמובן לקמן…

שבע ברכות – נוסח הברכות:

ברכה ראשונה :  בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא פְּרִי הַגָפֶן.

ברכה שניה : בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁהַכֹּל בָּרָא לִכְבוֹדוֹ.

ברכה שלישית : בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, יוֹצֵר הָאָדָם.

ברכה רביעית : בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר יָצַר אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם דְּמוּת תַּבְנִיתוֹ, וְהִתְקִין לוֹ מִמֶּנּוּ בִּנְיַן עֲדֵי עַד. בָּרוּךְ אַתָּה ה', יוֹצֵר הָאָדָם.

ברכה חמישית : שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ וְתָגֵל עֲקָרָה, בְּקִבּוּץ בָּנֶיהָ לְתוֹכָהּ בְּשִׂמְחָה. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ.

ברכה שישית : שַׂמֵחַ תְּשַׁמַּח רֵעִים הָאֲהוּבִים, כְּשַׂמֵּחֲךָ יְצִירְךָ בְּגַן עֵדֶן מִקֶּדֶם. בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ חָתָן וְכַלָּה.

ברכה שביעית : בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר בָּרָא שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה חָתָן וְכַלָּה,

גִּילָה רִנָּה דִּיצָה וְחֶדְוָה, אַהֲבָה וְאַחְוָה וְשָׁלוֹם וְרֵעוּת.

מְהֵרָה ה' אֱלֹהֵינוּ יִשָּׁמַע בְּעָרֵי יְהוּדָה וּבְחוּצוֹת יְרוּשָׁלַיִם,

קוֹל שָׂשׂוֹן וְקוֹל שִׂמְחָה, קוֹל חָתָן וְקוֹל כַּלָּה,

קוֹל מִצְהֲלוֹת חֲתָנִים מֵחֻפָּתָם, וּנְעָרִים מִמִּשְׁתֵּה נְגִינָתָם.

בָּרוּךְ אַתָּה ה', מְשַׂמֵּחַ חָתָן עִם הַכַּלָּה.

הלכות שבע ברכות

תחת החופה מקדימים את ברכת היין ("בורא פרי הגפן") לשאר 6 הברכות, והן נאמרות על כוס היין. בסדר הברכות שבסוף הסעודה מקדימים לברך על כוס נפרדת את 6 הברכות, ואחר כך מברך המזמן את ברכת היין על הכוס שעליה זימנו, שהיא עצמה מהווה את סיום ברכת המזון. בקרב יוצאי מרוקו, מקדימים תמיד את ברכת היין, וכל שבע הברכות נאמרות על כוס אחת כמו תחת החופה.

הברכות נאמרות על כוס, ונוהגים לחלק את הברכות בין מכובדים שונים בקהל.

לשם אמירת הברכות יש צורך במניין עשרה. לפחות אחד מן המשתתפים צריך להיות אורח חדש שלא השתתף בסעודת "שבע ברכות" של הימים הקודמים או בחתונה. כמו כן, הוא צריך להיות מספיק חשוב ש"מרבים בשבילו בסעודה", בהלכה מוגדר אדם כזה כ"פנים חדשות". ב"שבע ברכות" הנערכים בשבת אין צורך ב"פנים חדשות" – כיוון שהשבת עצמה מהווה מעין אורח חדש שמרבים בשבילו בסעודה וממילא "פנים חדשות".

מקורן של הלכות שבע הברכות, הוא ב תלמוד במסכת כתובות ז, ב.

"כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנידה" (משנה, תחילת מסכת כלה)

Exit mobile version