אבידות

כבר התפללתם וביקשתם ופניתם לכל מוקדי הישועות והתפילות ועוד תרמתם והבטחתם ונתתם ועוד התפללתם – ועדיין מחכים למצוא את הישועה הברכה וההצלחה הרוחנית והגשמית שלכם על כל זה וכיוצא בזה… דעו לכם אומר רבי נתן מברסלב
אֲהוּבִי בְּנִי… כָּל מִי שֶׁרוֹצֶה לָחוּס עַל נַפְשׁוֹ, כַּמָּה וְכַמָּה הִתְחַזְּקוּת הוּא צָרִיךְ לִבְלִי לְיָאֵשׁ עַצְמוֹ מִן הַבַּקָּשָׁה וְהַחִפּוּשׂ לְעוֹלָם, יִהְיֶה אֵיךְ שֶׁיִּהְיֶה..,

אֲפִלּוּ אִם ‘נִדְמֶה לוֹ’ שֶׁאוֹבֵד חַס וְשָׁלוֹם בְּכָל פַּעַם יוֹתֵר, אַף עַל פִּי כֵן הוּא יַעֲשֶׂה אֶת שֶׁלּוֹ וִיחַפֵּשׁ יוֹתֵר, וְאַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ מוֹצֵא כְּלָל, צָרִיךְ לְהַאֲמִין שֶׁבְּוַדַּאי מוֹצֵא הַרְבֵּה עַל יְדֵי הַבַּקָּשָׁה וְהַחִפּוּשׂ לְבַד, כִּי הַיְגִיעָה אֵינוֹ נֶאֱבֶדֶת כְּלָל כִּי לֵית רְעוּתָא טָבָא דְּאִתְאָבֵיד (פי’ אין רצון טוב שנאבד).

וְזֶהוּ (מגילה ו:) “יָגַעְתִּי וְלא מָצָאתִי – אַל תַּאֲמִין, יָגַעְתִּי וּמָצָאתִי – תַאֲמִין”. וְקָשֶׁה מַה הוּא לְשׁוֹן ‘תַּאֲמִין’ הֲלא יְכוֹלִין לִרְאוֹת אִם מָצָא אִם לָאו ? אַךְ בֶּאֱמֶת יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁיָּגַע הַרְבֵּה וְ’נִדְמֶה לוֹ’ שֶׁעֲדַיִן לא מָצָא כְּלָל, וּמֵחֲמַת זֶה הוּא אוֹמֵר “יָגַעְתִּי וְלא מָצָאתִי“, אַף עַל פִּי כֵן “אַל תַּאֲמִין” לוֹ, רַק “יָגַעְתִּי וּמָצָאתִי תַּאֲמִין“, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין בְּיָדוֹ מְאוּמָה מַה שֶּׁמָּצָא, אַף עַל פִּי כֵן “תַּאֲמִין” בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה שֶׁבְּוַדַּאי מָצָא הַרְבֵּה, כִּי יֵשׁ הַרְבֵּה שֶׁאֵין מַרְאִין לוֹ מַה שֶּׁמָּצָא עַד הַסּוֹף…

וְגַם אֲפִלּוּ אִם לא מָצָא כְּלָל עֲדַיִן, אַף עַל פִּי כֵן מָצָא הַרְבֵּה עַל יְדֵי הַחִפּוּשׂ וְהַיְגִיעָה לְבַד, כִּי הַיְגִיעָה וְהַחִפּוּשׂ לְבַד אֵינוֹ נֶאֱבָד בְּשׁוּם אופֶן..,

וְעַל כֵּן ‘יָגַעְתִּי וּמָצָאתִי תַּאֲמִין’, תַּאֲמִין דַּיְקָא כַּנַּ”ל וְהָבֵן הֵיטֵב, כִּי לא דָּבָר רֵיק הוּא.

וְעַל פִּי דֶּרֶךְ זֶה שֶׁאָנוּ קוֹרְאִין אֶת כָּל הַיְגִיעוֹת וְהָעֲבוֹדוֹת בְּתוֹרָה וּתְפִלָּה, בִּפְרָט בְּשִׂיחוֹת לְפָנָיו יִתְבָּרַךְ, הַכּל אָנוּ קוֹרְאִין עַתָּה בְּשֵׁם בַּקָּשָׁה וְחִפּוּשׂ, וְכֵן עַל פִּי רב מְבַקְּשִׁין וּמְחַפְּשִׂין עַל יְדֵי רָצוֹן וּתְשׁוּקָה וְגַעְגּוּעִים וְכוּ’, עַל יְדֵי זֶה אַתֶּם יְכוֹלִים לְהִתְחַזֵּק הַרְבֵּה בְּכָל עֵת אֵיךְ שֶׁהוּא, כִּי אַתֶּם מְחֻיָּבִים אַף עַל פִּי כֵן לְבַקֵּשׁ וּלְחַפֵּשׂ יוֹתֵר…

כְּמוֹ הַמְחַפֵּשׂ אַחַר אֲבֵדוֹת בְּגַשְׁמִיּוּת שֶׁבְּוַדַּאי אֵינוֹ מוֹצֵא בְּפַעַם אֶחָד, בִּפְרָט אֲבֵדוֹת כָּאֵלּוּ, שֶׁצְּרִיכִין לְבַלּוֹת כָּל יָמָיו לְבַקְּשָׁם וּלְחַפְּשָׂם..,

בִּפְרָט שֶׁאָנוּ מַאֲמִינִים בֶּאֱמֶת שֶׁאֵין הַיְגִיעָה לָרִיק חַס וְשָׁלוֹם, כִּי מַה שֶּׁמַּרְוִיחִין עַל יְדֵי הַיְגִיעָה וְהַחִפּוּשׂ לְבַד, אֲפִלּוּ כָּל זְמַן שֶׁאֵין מוֹצְאִין – הוּא רֶוַח בְּלִי שִׁעוּר, יוֹתֵר מִכָּל הוֹן דְּעָלְמָא עַיִן לא רָאֲתָה וְכוּ’, מִכָּל שֶׁכֵּן שֶׁאָנוּ בְּטוּחִים שֶׁבְּוַדַּאי נִזְכֶּה לִמְצא הַכּל, סוֹף כָּל סוֹף, אִם נִזְכֶּה לְהִתְחַזֵּק וּלְבַקֵּשׁ וּלְחַפֵּשׂ תָּמִיד וְכַנַּ”ל.

וְעַתָּה שׂוֹשׂ תָּשִׂישׂ בַּה’ שֶׁזָּכִינוּ לִשְׁמעַ דְּבָרִים נוֹרָאִים כָּאֵלֶּה, וְיֶתֶר מִזֶּה אִי אֶפְשָׁר לְהַאֲרִיךְ כַּמָּה אָנוּ צְרִיכִים לִשְׂמחַ כְּשֶׁזָּכִינוּ שֶׁמְּחַיִּין אוֹתָנוּ בְּשִׁבְעָה מְשִׁיבֵי טַעַם כָּאֵלֶּה, וְשָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה תַּשִּׂיג, עַד שֶׁתַּחֲטף גַּם הַיָּגוֹן וַאֲנָחָה לְתוֹךְ הַשִּׂמְחָה בְּעַל כָּרְחָם,

כִּי בְּכָל מַה שֶּׁיּוּכְלוּ לְהַחֲלִישׁ דַּעְתְּךָ בְּאֵיזֶה עַצְבוּת, חַס וְשָׁלוֹם, תּאמַר: אַדְּרַבָּה, זֶהוּ שִׂמְחָתִי, שֶׁאִישׁ כָּמוֹנִי אַף עַל פִּי כֵן אֲנִי יוֹדֵעַ מִנִּפְלָאוֹת כָּאֵלֶּה מִנְּעִימוֹת בִּימִינוֹ נֶצַח כָּאֵלֶּה, וְאִם אֲנִי גָּרוּעַ עוֹד יוֹתֵר וְיוֹתֵר, אַדְּרַבָּא רָאוּי לִי לִשְׂמחַ עוֹד יוֹתֵר וְיוֹתֵר, שֶׁאַף עַל פִּי כֵן זִכָּנוּ הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ לְהִשָּׁעֵן עַל צַדִּיק קָדוֹשׁ כָּזֶה, אֲשֶׁר גִּלָּה נוֹרָאוֹת כָּאֵלֶּה…

נָתָן מִבְּרֶסְלֶב.

פדיון נפש מסוגל להמתקת הדינים מעל האדם - כנסו הייעוץ חינם

מאמר מקושר

תגובה אחת חביבה ביותר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *