ברכת מעין שלוש

על פי רבי נתן מברסלב ברכת מעין שלוש היא בחינת תיקון המוחין,

ומסביר – כי מזונות הם חמשת מיני דגן בחי' דעת. יין גם הוא בחי' דעת, כי זכה נעשה ראש, ואמר רבא חמרא וריחני פקחין. שבעת המינים הם בחינת דעת כי הם פירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל, ועיקר שבח ארץ ישראל הוא שעיני השם אלוקיך בה מראשית שנה ועד אחריתה, ועינים על שם החכמה – על כן בהם יש ניצוצות דקדושה בחי' דעת. ועל ידי ברכת מעין שלוש זוכים לתיקון הדעת תיקון המאכלים, ולהמשיך כוחות המאכל לגוף ולנפש, דהיינו להמשיך רפואה וברכה ודעת מניצוצות דקדושה שבמאכלים.

על כן תיקנו חכמינו ז"ל מזונות האדם – ברכה בפרטיות בורא מיני מזונות. ועל הלחם מחמת חשיבותו – קבעו לו ברכת המוציא בפרטיות. וכן על כן היין מחמת חשיבותו שמברכים עליו בסעודות חשובות, ומברכים עליו בקידוש, ומברך עליו גם בתוך הסעודה, ואין הפת פוטרו, וכן יין פוטר כל מיני משקין. וכן על הפירות שנשתבחה בהם ארץ ישראל מחמת מעלת וחשיבות הארץ קבוע להם ברכה בפני עצמם – והיא ברכה מעין שלוש.

מי שאכל כזית (יש דיונים מהו השיעור של כזית, יש אומרים 30גרם ויש ואמרים כ- קופסאת גפרורים, ויש אומרים כגודל ביצה L בימינו.) חמשת מיני דגן שאינם 'לחם' ומוגדים כ- פת הבאה בכיסנין, כגון עוגות ועוגיות וכד' (וטוב ללמוד בשולחן ערוך, או לשאול פוסקים כי יש כמה גדרים מה היא פת הבאה בכיסנין), ועל פירות משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל (ענבים, תאנים,רימונים, זיתים ותמרים), ו/או שתה רביעית יין.

מברך ברכה מעין שלוש. והיא נקראת כך משום ש- מעין שלוש יש בה שלוש ברכות כעין ברכת המזון מהתורה. לכתחילה יש להחמיר בברכה מעין שלוש כמו כל הלכות ברכת המזון.

ברכת מעין שלוש

בָּרוּךְ אַתָּה יי, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם,

על חמשת מיני דגן מברך: עַל הַמִּחְיָה וְעַל הַכַּלְכָּלָה | על היין אומר: עַל הַגֶּפֶן וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן | על פירות משבעת המינים: עַל הָעֵץ וְעַל פְּרִי הָעֵץ

וְעַל תְּנוּבַת הַשָּׂדֶה וְעַל אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה וּרְחָבָה שֶׁרָצִיתָ וְהִנְחַלְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ לֶאֱכוֹל מִפִּרְיָהּ וְלִשְׂבּוֹעַ מִטּוּבָהּ. רַחֵם נָא י"י אֱלֹהֵינוּ עַל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירֶךָ וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ, וְעַל מִזְבְּחֶךָ, וְעַל הֵיכָלֶךָ. וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. וְהַעֲלֵנוּ לְתוֹכָהּ וְשַׂמְּחֵנוּ בְּבִנְיָנָהּ, וְנֹאכַל מִפִּרְיָּהּ וְנִשְׂבַּע מִטּוּבָהּ וּנְבָרֶכְךָ עָלֶיהָ בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה |

בשבת מוסיף – וּרְצֵה וְהַחֲלִיצֵנוּ בְּיוֹם הַשַּׁבָּת הַזֶּה:
בראש חודש – וְזָכְרֵנוּ לְטוֹבָה בְּיוֹם רֹאשׁ חֹדֶשׁ הַזֶּה:
בראש השנה – וְזָכְרֵנוּ לְטוֹבָה בְּיוֹם הַזִּכָּרוֹן הַזֶּה:
ביום טוב ובחול המועד – וְשַׂמְּחֵנוּ בְּיוֹם חַג (פלוני) הַזֶּה:

כִּי אַתָּה י"י טוֹב וּמֵטִיב לַכּל וְנוֹדֶה לְּךָ עַל הָאָרֶץ

על מזונות וְעַל הַמִּחְיָה | על היין: וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן | על שבעת המינים: וְעַל הַפֵּרוֹת

בָּרוּךְ אַתָּה ד', עַל הָאָרֶץ

על מזונות: וְעַל הַמִּחְיָה וְעַל הַכַּלְכָּלָה | על היין: וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן * | על שבעת המינים: וְעַל הַפֵּרוֹת*

*על הגפן מארץ ישראל אומר – וְעַל פְּרִי גַפְנָהּ.
*על פירות משבעת המינים – וְעַל פֵּרוֹתֶיהָ.

 

להדפסה

ברכת מעין שלוש

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה

פתח שיחה
ברסלב מאיר - אנחנו פה לעזור לכם?
מסתפקים בהלכה ?
שלחו את השאלה רבי ישיבת ברסלב מאיר ישמחו לענות...