האם עושים פדיון נפש לנפטרים?

שאלה לרב: האם עושים פדיון נפש לנפטרים? ואם כן מה זה מועיל להם?

שאלה: שלום כבוד הרב האם עושים פדיון נפש לנפטרים? אם כן מתי עושים את הפדיון ומה זה מועיל להם? ומה ההבדל בין זה לתיקון נפטרים?

פדיון נפש לנפטרים

תשובה:

קודם כדאי להקדים ולהסביר בקצרה שפדיון נפש הוא המתקת הדינים מעל האדם. עכשיו השאלה האם יש דינים על הנפטרים? התשובה היא – כן!

והרי תפילות יזכור יארצייט והזכרה שעושים כל שנה ולמשל לפני ימים נוראים כמו ערב יוה"כ שעולים לקברות הנפטרים ומפזרים עבורם לצדקה כדי להנצל ביום הדין, ועוד ועוד, כל זה עושים המשפחה שיזכרו את הנפטר, ולטובתו להיטיב עם נשמתו, שהרי גם הנפטרים נדונים בכל שנה בימי הדין.

וכי יש להם לנפטרים כוח לתקן? אלא שבני המשפחה בילדים הם המניות הדיבידנדים שלהם, אם הצאצאים לומדים תורה, אומרים קדיש מתפללים עושים חסד וצדקות וממשיכים בדרכי התורה הרי זוהי זכות והצלחה של הנפטר ומקבל על זה זכויות רבות שמתקנים אותו ועושים לו נחת רוח בעולמות העליונים,

וכן פרוטה לצדקה שנותנים לעילוי נשמת נפטר זה לו לפדיון נפשו. מי שלומד דברי חז"ל רואה גודל מעלת נתינת פרוטה לצדקה אולי פה בעולה הזה זה לא נראה לעיניים אבל בשמיים זה נחשב מאוד מאוד, ולנפטר שלא יכול לעשות ולקיים מצוות זה דבר אדיר ונפלא שמאד משתוקקים אליו בשמיים,

וכן כל דבר מצווה ומעשה טוב שאדם עושה מצוה לטובת הנפטר, וכן כשלומד פרק משניות לזכותו, או נותן שילמדו עבורו זה למעלה לטובת הנפטר, אם בני אדם היו יודעים איזה טובות עושים עם מצוות ומעשים טובים לטובת הנפטר למעלה היו מתמידים ומהדרים בזה לטובת הוריהם ויקיריהם שנפטרו!

עכשיו אחרי שהבנו את כל זאת – הרי שגם לנפטר יש צורך לפדות את נפשו כי מי יכול לומר שהגיע נקי ליום הדין ומי יכול לומר שמשתדל בכל כוחו לטובת יקיריו הנפטרים.

עכשיו לשאלה מה ההבדל בין זה לבין תיקון נפטרים? תיקון נפטרים אמיתי זהו סוד של צדיקי אמת לדעת להעלות ולתקן נשמות הנפטרים בדרכים הנסתרות ונעלמות מעיניינו. להבדיל ישנו תיקון נפטרים של הרב יהודה פתיה זצ"ל שבעצם זהו סדר תפילה ואמירת קדיש לעורר ולבקש רחמים עבור הנפטר להרחבה יש לעיין במאמר הבא תיקון נפטרים.

בברכה הר' עמיאל המנהל מוסדות ברסלב מאיר

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה