פרשת השבוע לילדים וישב | מידת קנאה

פרשת השבוע לילדים פרשת וישב 

פרשת וישב | מידת קנאה

יעקב אבינו אהב את כל בניו ובנותיו, אבל את יוסף שהיה יתום מאמו – אהב במיוחד. הוא תפר לו כתונת פסים של משי.

שאר האחים קנאו ביוסף, וכאשר מקנאים במישהו בדרך כלל מגיעה גם שנאה.

יוסף היה חולם חלומות בהם ראה שאחיו משתחווים לו והוא מושל עליהם. כשסיפר זאת לאחיו גרם להם לשנוא אותו יותר.

כאן חשוב להדגיש שאחי יוסף – הלוא הם ראשי השבטים הקדושים של עם ישראל, ובודאי לא עשו זאת ממידות רעות ומושחתות, אלא חשבו שיוסף מתנשא שלא בצדק ומתנהג שלא כדין, ורצו לחנך אותו.

פעם שלח יעקב את יוסף לדרוש בשלום האחים שיצאו לשדה. כשראו אותו קראו: "הנה בעל החלומות הלזה". אחד מהם הציע להרוג אותו. אך ראובן שהיה הבכור, לקח אחריות  והציע שבמקום להרוג – יזרקו אותו לאחד הבורות. הוא תכנן לבוא בלילה ולהוציאו משם. הפשיטו האחים את כתונת הפסים מיוסף וזרקו אותו לבור מלא בנחשים ועקרבים. אך אפילו הם, הרמשים, חשו בצדקותו לא הזיקו לו.

לאחר מכן חזר ראובן לבית. באותו זמן עברה שיירת מדיינים במקום וראתה בור שאליו התקבצו עופות רבים. הם הבינו שבתוכו נמצא משהו מיוחד, ומצאו נער יפה תואר. הם הוציאו אותו והתכוונו לקחתו איתם. האחים דרשו מהם להחזירו, אך המדיינים סרבו. לבסוף הגיעו לפשרה: מכירת יוסף תמורת כסף.

דרך רצופת תלאות, אך רצופת ניסים עברה על יוסף עד שהגיע למצרים ועלה לגדולה ולישועת עם ישראל כשגלו למצרים.

כשגילה ראובן שאחיו מכרו את יוסף קרע את בגדיו ואמר: "הנער איננו ואנה אני בא?!". גם האחים פחדו מאביהם, לכן שחטו  שעיר עיזים  וטבלו את כתונת יוסף בדמו. כך הגיעו ליעקב וסיפרו לו את הבשורה.

יעקוב הצטער נורא! הוא בכה, התאבל וסרב להתנחם עוד ימים רבים.

ילדים יקרים, ראו למה גורמת הקנאה. לכמה צער וסבל. קנאה היא מידה קשה ומגונה. וברגע שחשים מעט ממנה, צריך לעבוד קשה כדי לסלקה לחלוטין ! 

הסיפור שלי על פרשת השבוע

"גם מבריק, גם מוכשר, גם ידען, גם מצטיין בלימודים, גם אלוף המשחקים וגם השנון שמצליח להצחיק את כולם"

"וגם מלך…"

ישבנו חברי ואני במרפסת ביתי ומנינו את תכונותיו של חברנו המוצלח יונתן. יונתן היה פסגת השאיפות של כל חבר. כל כך מושלם עד שתמיד היו כאלה שניסו למצוא בו חולשות. אני לא חושב שהם מצאו.

כשהיו מקבלים מבחנים כבר ידענו מה יהיה רשום על מבחנו של יונתן, וכשהיינו מתחלקים לקבוצות משחק- ידענו איזו קבוצה תנצח. תמיד היה יונתן הראשון והמבוקש ביותר- בטיולים, בלימודים וגם אחר הצהריים. לא היה אחד שלא נשבה אחר קסמו של הילד הכריזמטי.

גם אני אהבתי אותו. הוא תמיד הצטייר בעיניי כמושא החלומות. לא אחת הייתי מדמיין את עצמי במקום שבו הוא עומד, עם אותו חיוך כובש ועמידה יציבה מוקף עדת מעריצים. פשוט קינאתי.

פעם קבע איתי יהונתן לימוד למבחן. סיכמנו שנלמד בביתו. ציפיתי מאוד לזכות להיות בתוך הבית של יונתן ולהכיר אותו מקרוב.

לאחר הלימודים צעדנו יחד לביתו כשאני נהנה מכל רגע. הוא הכניס אותי לחדרו, אבל לאכזבתי הרבה שכב שם על המיטה אחיו כשהוא שקוע בקריאה. כשהבחין בנו שאל: "מה אתם הולכים לעשות פה"

"אל תהיה תמים" ענה יונתן. "הבאתי חבר בשביל ללמוד אתו למבחן. אתה יכול ב-ב-ק-ש-ה לצאת?"

"מה ס'תומרת? אני הייתי כאן קודם!" התחיל האח בנאום שלם שהפך לוויכוח קולני. הסמקתי. לא התאים לי כל הסיפור הזה, להיות בין שני אחים מתווכחים ורבים. גם יונתן הרגיש שלא בנוח, ובבושה גדולה עזב את החדר. הלכנו ללמוד בחדר של אחותו.

התחלנו ללמוד ברצינות כשאני מנסה לשכוח מהתקרית הלא נעימה.

לאחר רבע שעה נכנסה פתאום האחות לחדר ואמרה: "יהונתן, אני בשוק! כך לחדור לשטח פרטי בלי רשות?"

יונתן אפילו לא התווכח, הוא רק ביקש סליחה ויצאנו ללמוד בסלון.

"ככה זה בבית שלי" סינן יונתן בשקט. "אף אחד לא יודע לפרגן לשני. רק מחפשים על מה לריב. אתה יודע? יש ילדים בכיתה שממש מקנאים בי. הם חושבים שהכי טוב לי בעולם. הם לא יודעים שלכל אחד ברא ה' חבילה ששייכת רק לו, ולא הגיוני שירצה את של חברו כי היא לא מתאימה לו, ואם יקבל אותה- יקבל גם את החסרונות… כשאני נמצא אצל חבר ורואה את האהבה והאחדות בין האחים, ממש נצבט לי הלב. אני עובד על עצמי קשה כדי לא לקנא!"

לא האמנתי שדווקא מיהונתן אשמע דברים כאלה. חשתי איך הקנאה נעלמת ואת מקומה תופסת הערכה ענקית כלפי יונתן. גם בזכות הלימוד הגדול, וגם בזכות ההרגשה הטובה שהצליח לשים לי בלב. הרגשה  נקיה של פרגון.

מקווים שנהנתם – שבת שלום וחנוכה שמח

צוות פרשת השבוע לילדים

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה