צא מהארציות שלך תתחיל להיות רוחני | פרשת השבוע לך לך

בס"ד. ירושלים עיה"ק תו"ת בב"א, יום ו' עש"ק לסדר לך לך. לכבוד... אחדשה"ט! בעזרת השי"ת אכתוב לך משהו הקשור לפרשת השבוע,

"לך לך מארצך" כלומר צא מהארציות שלך | פרשת השבוע לך לך

וזהו שנאמר לאברהם אבינו (בראשית יב-א) "לך לך מארצך" כלומר צא מהארציות שלך,

כי כל אחד מאיתנו תפוס בהרגלים מגושמים, כגון מי שמגישים לפניו אוכל, כגון מרק או בשר, והוא רגיל בחום מסויים, והאוכל חם פחות, או מבושל באופן מסויים או בתבלינים מסויימים, והוא קיבל את האוכל מתובל אחרת, ויש ומתרעם על כך, או אפילו לא מוציא הגה מפיו, מכל מקום הוא מתוסכל מכך, ולא רק בשעת הארוחה אלא יש שרודף אותו ענין זה שעות רבות (ויש כאלו שמקפידים על הבן או בת זוג ומתחיליה הקפדה קטנה בלב ומתפתחת בהמשך מריבה בבית), ויש יותר ויותר עידן ועידנים.

וכן יש שרגיל לשתות את כוס הקפה שלו, דווקא בקפה מסוים, בחום מסויים עם כך וכך סוכר בדיוק, ועם כך וכך חלב בדיוק, ואם שינוּ מהרגלו וציפיותיו – הוא מרגיש אומלל,

וכן בלבושים יש הקפדות רבות ומשונות מכף רגל עד קדקוד כפשוטו, בנעליים הוא צריך דוקא דוגמא מסויימת עם שפיץ מסויים,
ואפי' בשעת הצחצוח נעליים מקפיד על ברק מסויים, וכן בגרביים יש לו עניינים והקפדות משלו, וכן כשקונה כובע, זה אצלו כקנין בית, עומד הרבה זמן מול הראי עם צוות יועצים, ולקנות הכובע אחרי הרבה התלבטויות וספיקות וסברות וחשבונות זו משימה של ממש.

וכן אותו הדבר כשקונה משקפיים, אלא שכאן לפעמים מוסיפים צוות יועצות, אשתו, אמו, אחותו, בנותיו הגדולות ויש שהדודה היא גם כן מאן דאמר שחשוב מאוד שתאמר את דעתה על הלוק החדש… שהרי אי אפשר לדלג עליה, ויש גם הסבתא…

וכן בקניית סוודר עם מותג בלי מותג עם פס בצוואר, עם טיקט בלי טיקט, הטיקט מקדימה או מאחורה, למעלה או למטה, וכו' וכו', וכן חולצה ועוד יותר במכנסיים, ובמעיל.

וכן בקניית רכב, האביזרים רבים מאד, והצעצועים הנלווים והפירמה, והרושם החיצוני, וכו' וכו', כל אלה יש להם מה לומר מעבר למצב המכני ו"הבריאותי" והמחיר של הרכב, וכן בבחירת אולם לשמחה, והתפריט, וק"ו בבחירת דירה, וכו' וכו'.

וכן יש אדם שמקפיד מאד מאד על כבודו (רובינו כאלו),

ותמיד נדמה לו שלא מכבדים אותו מספיק לפי רום כבודו או אפי' נדמה לו שמזלזלים בו, ופוגעים בו, ולא מתחשבים עמו, עם דעתו, ועם דרכיו הנבונות שלמד והבין על החיים… ונדמה לו שמסתכלים עליו מדי הרבה, או פחות מדי, ולא נותנים לו מספיק תשומת לב.

ובבית הכנסת לא נותנים לו מספיק עליות אלא לעתים רחוקות מדי, או עליות לא מספיק מכובדות לפי דעתו. וכן בכיבודים שונים, כגון בחופה, או בברכת המזון, ושבע ברכות, נדמה לו שנתנו לו ברכה מדי קצרה, או שמגיע לו כבוד ולא קיבל. וכן בביתו דורש יותר כבוד מבניו ובנותיו ואשתו, ואם הוא אצל צאצאיו הנשואים דורש יותר כבוד מהחתן והכלה, והנכדים.

וכן בכל התאוות ואהבות נפולות שהוא תפוס ושקוע בהם, לא שם לב שהוא בסך הכל כבהמה, וכן השקוע בתאוות ממון וברדיפת יתר אחר הפרנסה. ועניין הממון הוא עולם בפני עצמו עם הרבה מאד פרטים ופרטי פרטים, של יושר ואמינות, ונסיונות של גזל, וריבית, ואונאה, וכו' וכו' והשקוע בו קשה לצאת מהתאווה הלזו.

וכן עולם המידות רעות, כקנאה ושנאה, וגאווה, ונקמה, ובהמיות ואכזריות וסימפטיה לדברים שה' שונא, והבושה הרעה ושלא במקומה, והרחמנות הרעה שלא במקומה, וגסות, וז'לובקיי'ט, וגניבת הדעת, ודברים בטלים, ואסורים, ומתכבד בקלון חבירו. עוקץ ונושך זולתו, עצבות ועצלות, אויבער חכם, מוריד ומשפיל ומחליש דעת חבירו, רודף אחר השררה, נהנה מכשלון וצער חבירו, וכו' וכו'.

וכן בעניני השקפה וחשיבה מגושמת של עם הארץ ושל אדם מגושם וגס, ושורף זמנו בהבלים רבים של הבלי העוה"ז, על כל אלה ודומיהם נאמר "לך לך מארצך" צא מהארציות הארסיות ומהבהמיות ומהקירקור וחשיבה תמידית על עניני העולם הזה, כאילו יש ח"ו רק עולם הזה. תתחיל להיות יותר רוחני !!

ולמזהיר ולנזהר שלומים תן כמי נהר.

בברכת התורה ולומדיה מוסדות ברסלב מאיר

להורדה והדפסה עלון לשבת פרשת לך לך – ישיבת "נצח מאיר"

תרומות לישיבה יתקבלו בברכה – 050-4161022

הראה עוד

מאמר מקושר

כתיבת תגובה